W czasach, kiedy mamy do czynienia z szeroko rozwiniętą informatyzacją i cyfryzacją, pojęcie brand content, jest bardzo istotne. Co oznacza tak dokładnie to wyrażenie, które pojawia się dosyć często w języku reklamowym? Brand content jest niczym innym jak specjalną opcją komunikowania się z konsumentami. Polega ona na pośrednim promowaniu produktu albo usługi przy pomocy publikowania walcowych treści, które skierowane są do internautów, ale także do odbiorców mediów tradycyjnych (reklam w gazetach, telewizji czy w radiu). Brand content to wybrane działania, które mają doprowadzić do atrakcyjnego, jak i ciekawego przedstawienia marki, usługi albo produktu. Dzięki właściwym czynnościom, możliwe jest zapoznanie naszych potencjalnych klientów z najbardziej istotnymi wartościami, którymi kieruje się nasza firma. 

Brand content wypiera pospolity product placement

Kilka, a może i kilkanaście lat temu w filmach zawierano przekazy reklamowe w postaci tak zwanego product placement. Mniej czy też bardziej nachalne sceny, pokazywały odbiorcom, z jakiego typu gadżetów korzysta nasz ulubiony bohater, jakie wybiera napoje itd. Z uwagi na to, iż rynek odbiorców i media, których używamy diametralnie się zmieniły, zrezygnowano z takiego typu reklamy i zastąpiono ją inną, znacznie mniej inwazyjną, zaś nierzadko lepszą i bardziej przyswajalną przez odbiorców. Wszystko to za sprawą, chociażby strumieniowych mediów i kanałów, takich jak słynny YouTube. W internecie szukamy rozrywki, contentu wypełniającego czas wolny i dostarczającego emocje. Nie mamy ochoty na oglądanie głupich seriali, które serwuje nam publiczna telewizja, zaś jeszcze bardziej działają nam na nerwy programy typu ,,show, gdzie na przykład otyła osoba musi wskoczyć do wody w basenie. Mając możliwość decydowania wybieramy to, co nie będzie uwłaczało naszej inteligencji i co da spory zastrzyk dobrych emocji. Ponadto sieć pozwala nam na skomentowanie oglądanych wydarzeń.

Tego typu zachowanie wymusza niejako na firmach zmianę opcji reklamowania własnych produktów. Czasami lepiej jest zaoszczędzić środki, które zostały przekazane na rzecz kampanii telewizyjnej i przygotować dzięki nim brand contentową kampanię w strumieniowych mediach. Dobrze przygotowany content rozchodzi się niczym wirus i dociera do następnych odbiorców w szybkim tempie. Ponadto w internecie mamy szansę dawać naszym odbiorcom dodane wartości, których żadna stacja telewizyjna nie jest w stanie dostarczać z racji technologicznych ograniczeń.

Na YouTube można zaangażować własnych fanów w branie udziału w stworzeniu materiałów. Mamy szansę dostarczać im właściwe narzędzia na witrynach dedykowanych. Dzięki temu wszystkiemu widzowie stają się odbiorcami reklam, ale też je tworzą, a nierzadko nawet nie zdają sobie sprawy, iż są z jej pomocą manipulowani.

W brand content to odbiorcy mają najważniejszy głos. Jeśli jednak zamierzamy tworzyć reklamy zgodne z brand content, musimy zdawać sobie sprawę, iż światem tym rządzą wyłącznie odbiorcy. To dla nich przecież tworzymy i staramy się, płacimy niezliczoną ilość środków za wybrane rezultaty. Potencjalni klienci mogą w ciągu jednej sekundy przerwać aktualnie wyświetlane filmy, napisać negatywne komentarze i zrazić do nas wiele innych osób albo polecić nas własnym znajomym, którzy później przekażą opinię kolejnym. Brand content jest niejako głosem ludu. Musimy wsłuchiwać się w to, czego chcą klienci, odpowiadać na ich wołania i prośby, pomagać im w osiąganiu zamierzonych celów. Większość spośród marek nie umie albo też nie chce nieprzerwanie i otwarcie komunikować się z ludźmi. Jest to jednakże niezbędne, jeśli chcemy być dla nich realni. Logotyp, opakowanie, nazwa dla marki – teraz to zeszło na dalszy plan. Trwający 5 minut filmik, na którym została zamieszczona nazwa napoju, nikogo już nie zdoła przekonać. Im ciekawsza jest dana opcja, tym większe prawdopodobieństwo, iż klienci wybiorą właśnie nas. Dlatego możemy powiedzieć, iż brand content jest kluczem do sukcesu dla każdej wiodącej marki na świecie.

To Internet będzie nas oceniał

Jeżeli zdecydujemy się na kampanię brand contentową, musimy zdecydowanie zmienić sposób swojego myślenia. Tworzenie materiałów o charakterze reklamowym, które zamieszczane są w sieci internetowej, jest zupełnie odmienne od tego, co znamy z radia czy telewizji. Musimy mieć zawsze na uwadze, iż możliwości skomentowania albo uczestnictwa w byciu częścią danej społeczności, to obosieczna broń. Widzowie na pewno nie preferują zbyt nachalnej dla nich reklamy, zaś złe przykłady wykorzystania product placement są napiętnowane i ukazywane w roli case study, z którego będą mogli czerpać wiedzę inni odbiorcy. Dlatego musimy wsłuchać się w ,,głos ludu”. Jeśli będziemy wiedzieć, czego chcą od nas nasi odbiorcy, to będzie o wiele łatwiej przygotować nam właściwą kampanię. Czasy ukazywania produktów przez kilka minut na ekranie telewizora i ciągłego powtarzania jego oryginalnej nazwy, już dawno odeszły do lamusa. Obecnie liczy się odpowiedni pomysł i zapewnienie rozrywki. 

Bardzo dziękujemy za przeczytanie naszego wpisu. Zachęcamy do sprawdzenia naszych innych publikacji oraz sprawdzenia karty realizacji

Miłego. 

Poprzedni wpis Następny wpis