W dzisiejszym świecie codziennie spotykamy marki. Wielu intuicyjnie rozumie, co to jest i dlaczego jest potrzebne. Dotyczy to również zwykłych konsumentów tzn. grupy docelowej. Branding ogólnie służy do: zwiększania świadomości i zasięgu a także wzmocnienia różnic w stosunku do konkurentów posiadających identyczne produkty i oferty. Branding to zwiększenie lojalności i poszerzenie bazy stałych klientów a także wzrost ceny towarów i usług ze względu na dodatkową wartość: pozytywne skojarzenia, emocje, zaufanie do szczególnej, jakości produktu, jego statusu lub innych walorów wizerunkowych.
Czym jest branding?
Pomimo tego, że sama marka nie jest produktem materialnym, a raczej intelektualnym, jej wpływ na otaczającą rzeczywistość jest dość namacalny. Pomyśl o tym, myśląc o zmianie telefonu lub ubrania, która marka najczęściej przykuwa Twoją uwagę w reklamach. Najprawdopodobniej wybór nie będzie celowy, ale impulsywny. W ten sposób branding różni się od znaku towarowego lub tożsamości korporacyjnej. Znak towarowy jest bardziej formalną stroną problemu. Zarejestrowany znak towarowy używany w dokumentach, etykietach i reklamach, chroniony prawem autorskim.
Identyfikacja wizualna służy zindywidualizowaniu produktu w aspekcie wizualnym, to rozwiązania graficzne sprawiają, że jest on rozpoznawalny. Marka reprezentuje w pewnym stopniu opinię, percepcję i zaufanie klientów. Celem brandingu jest nie tylko przyciągnięcie uwagi konsumenta końcowego, ale również świetnie sprawdza się w przypadku grupy celowej i segment rynku, do którego chcemy dotrzeć z ofertą. Ważne jest, aby wiedzieć tworząc markę że, należy skupić się na potrzebach grupy docelowej, a nie na osobistym guście klienta. W końcu to kupujący staną przed ladą i wybiorą jedną z kilku marek do kupienia.
Rodzaje brandingu
Istnieje kilka rodzajów brandingu:
- Towar
W tym przypadku mówimy o kreowaniu wizerunku i reputacji fizycznego produktu, takiego jak Coca-cola, jedna z najsilniejszych marek w historii marketingu. Wszyscy wiedzą, że to świetny rozpuszczalnik i środek czyszczący, ale masowe kampanie reklamowe działają umiejętnie. Miliardy ludzi kojarzy produkty firmy o tej samej nazwie z uroczystą ucztą.
- Usługa
Trudno powiedzieć, że konsumentowi trudniej jest wybierać spośród usług, ponieważ wiele towarów można jeszcze ocenić lub przetestować do pewnego stopnia przed zakupem. Chociaż niektóre usługi zapewniają również okres próbny, nie jest to takie proste. To podstawa promocji wielu usług w celu obniżenia progu wejścia klientów. Jeśli jednak test nie jest dostępny, branding jest równoważony agresywnymi kampaniami reklamowymi.
Specyficzna aura zaufania powstaje dla produktu usługowego poprzez środki wizualne i promocję krzyżową, czyli współpracę z innymi markami. Przykładowo, nie jest łatwo ocenić usługi linii lotniczych bez zakupu biletu i wejścia na pokład samolotu. Dlatego linie lotnicze dążą do wywołania skojarzeń ze zwiększonym komfortem i bezpieczeństwem widzów poprzez specjalne materiały wizualne. Uruchamiane są wspólne projekty, takie jak gromadzenie mil lotniczych za pomocą kart z banków partnerskich.
- Branding wewnętrzny
Wielu menedżerów firm, zwracając szczególną uwagę na branding zewnętrzny i znajdując sposoby na wyróżnienie się na tle konkurencji, nie docenia znaczenia brandingu w samej firmie. Czyli poprawiając swój wizerunek wśród pracowników w biurach, na zakładach produkcyjnych, w materiałach szkoleniowych i regulaminach pracy. Z pojęciem kultury korporacyjnej ma wiele wspólnego. Pracownicy wielu firm, zdaniem menedżerów, muszą podzielać wartości i filozofię marki: kupować towary firmy lub korzystać z jej usług. Najważniejsze jest jednak wdrożenie i przestrzeganie w praktyce zasad, które deklaruje marka i według których się pozycjonuje.
- Geograficzny
Można go również nazwać turystycznym. Miasta zamawiają logo i identyfikację wizualną, insygnia. Na przykład Wieża Eiffla jest obecna w całym Paryżu w tysiącach różnych stylów. Można ją znaleźć na opakowaniach produktów, w broszurach reklamowych, na pamiątkach i słodyczach, lista jest ogromna. Inne duże miasta na całym świecie, a nawet kraje, robią to samo. Wszystko po to, aby zwiększyć przepływ turystów, uczynić pobyt obcokrajowców w kraju bardziej niezapomnianym i wygodnym.
Etapy brandingu:
- Analiza sytuacji rynkowej, preferencje grupy docelowej
- Audyt aktualnego stanu marki, (jeśli została już stworzona)
- Planowanie marki (sformułowanie istoty marki, pozycjonowanie, opracowanie strategii zarządzania marką)
- Projektowanie marki (stworzenie systemu identyfikacji wizualnej i werbalnej, opracowanie wizerunku marki, stworzenie zestawu dokumentów marki)
- Promocja marki (wykorzystanie zintegrowanej komunikacji marketingowej do tworzenia silnych relacji między konsumentami a marką)
- Monitorowanie marki i ocena wydajności
- Korekta brandingu (korekta projektu, planu i promocji), oparta na różnicy między planem a rzeczywistością.
Branding – rozwój platformy marki
Trwają prace nad strategią marki, pierwsze wersje konceptów. Strategia odpowiada na pytania:
- Jakie są wartości i znaczenie produktu?
- Jaką filozofię i styl życia oferuje?
- Jakie skojarzenia produkt powinien wywoływać u odbiorców?
- Na jakiej strategii będzie oparte zarządzanie tworzonym wizerunkiem?
- Przez jakie kanały (werbalne, wizualne) przejdzie promocja?
Ważnym aspektem jest nazewnictwo. Nazwa powinna być zwięzła, czasami zapadająca w pamięć, odzwierciedlać wewnętrzną istotę firmy i produktu. Obejmuje to również slogan, element opisowy identyfikujący markę i inne istotne materiały tekstowe, które zostaną następnie wykorzystane w kampaniach reklamowych.
Branding – projekt i tożsamość
To zawiera:
- Tworzenie tożsamości korporacyjnej
- Opracowywanie projektów reklam i materiałów pokrewnych
- Rekonstrukcja lub tworzenie stron internetowych.
Strategia komunikacji
Określono kluczowe kanały oddziaływania na docelową grupę odbiorców w Internecie i offline. Opracowywane są standardy i metodologie, lejki sprzedażowe, plany, na podstawie, których prowadzona będzie stała komunikacja z konsumentem. Na przykład poważne firmy nie zaniedbują możliwości obecności w sieciach społecznościowych. Dzięki tej samej linii Air France możesz konsultować się na czacie na Facebooku i uzyskiwać odpowiedzi na pytania dotyczące zbliżającej się podróży.
W istocie komunikacja nie jest rozumiana tylko i nie tyle w sensie dosłownym, ile w aspekcie obecności w przestrzeni informacyjnej. W niektórych przypadkach może to być zestaw internetowych kampanii reklamowych. Dowiedz się bardziej szczegółowo, jakie mogą być rodzaje reklam w Internecie. Również uciekając się do reklamy w Internecie zadbaj o narzędzia do optymalizacji kampanii reklamowych w najpopularniejszych systemach, aby nie tracić czasu na rutynę.
Branding opiera się na chęci zrozumienia, dla kogo marka istnieje i dlaczego jest szczególnie cenna i atrakcyjna dla klienta. Zrozumienie to daje firmie szansę wyróżnienia się w konkurencyjnym zgiełku, utrzymywania silnych relacji z konsumentami, rozwoju i pomnażania osiągnięć.
Dziękujemy za przeczytanie naszego wpisu.
Miłego dnia od One White Studio