Branding to pojęcie wywodzące się z języka angielskiego i jak większość takich atrakcyjnie marketingowo brzmiących znaczeń ma swój trochę inny i gorzej brzmiący polski odpowiednik. Branding to w tłumaczeniu, budowanie świadomości marki, czyli coś na zasadzie długofalowej reklamy, która w efekcie tworzy jedną, bardzo szeroką, spójną całość, nawiązującą do firmowej identyfikacji wizualnej, która jest podstawą w kwestii rozpoznawalności naszej marki.
We wcześniejszych naszych wpisach na ten temat poruszaliśmy już znaczenie personal brandingu oraz zestawiliśmy go w rozwinięciu z rolą człowieka. Wymieniliśmy również jego budowę słownikową, ale mało napisaliśmy o tym, jak według nas, agencji brandingowej wygląda ten temat w bardzo subiektywnym zrozumieniu.
Nasze zdanie może nie ma zbyt wiele wspólnego z tym, co znajduje się na Wikipedii, ale mamy nadzieję, że nasz wpis poszerzy trochę spektrum rozumienia tego słowa oraz pozwoli na pokazanie nas w trochę innym świetle w kwestii tworzenia świadomości konsumenckiej oraz jej samego planowania.

Po tym delikatnie zbyt długim wstępie my, One White Studio zapraszamy na wpis poruszający nasze podejście do hasła branding. Postaramy się w tym wpisie wytłumaczyć, jak pracujemy, dlaczego potrafi to trwać trochę dłużej niż miesiąc i czy proces stworzenia skutecznego brandingu jest wykonalny w każdych warunkach z nawet najmniejszą liczbą informacji. Zapraszamy.

Jak w One White Studio reagujemy na branding?

Tworzenie brandingu to bez wątpienia najciekawsza forma pracy, jaka może przytrafić się agencji brandingowej. Wyjątkiem może być oczywiście rebranding lub współpraca z marką przy projekcie ich nowych produktów, ale to wszystko w swoim czasie i na pewno jeszcze o tym napiszemy.
Otrzymując zapytanie, w którym zawarte jest wcześniej wspomniane słowo, budzi się w nas naturalna ciekawość, która oparta jest na jednej wielkiej niewiadomej. Tworzymy coś, czego jeszcze nie ma, a jak wielu ludzi na świecie sądzi – w tych czasach nie można już niczym zaskoczyć. Według nas tych wielu ludzi jest w ogromnym błędzie. Każdy człowiek jest inny i każdy z nas ma inne spojrzenie na świat, więc łącząc wszystko to co nowe i inne, jesteśmy w stanie uzyskać jednak coś, czego do tej pory świat nie zdążył zobaczyć.

Na samym początku zawsze dużo rozmawiamy, tworzymy brief i rozpoczynamy budowę koncepcji, na podstawie której rozpoczynamy pracę nad brandingiem.

Tak wygląda nasz początek i na takiej zasadzie zaczynamy naszą pracę.

branding - definicja

Czy branding to również słowa?

To też jest ciekawe pytanie, więc skoro już sami je sobie zadaliśmy, to pozwolisz, że na nie odpowiemy.
Każdy nasz projekt opieramy na wcześniej wspomnianej koncepcji. Koncepcja to słowa, a słowa to komunikat. Komunikat z definicji coś nam komunikuje i jak się go dobrze zaplanuje, to może stać się on wręcz definicją pewnej sytuacji/ wydarzenia lub marki. Nie odkrywamy nowości, pisząc, że każdy projekt, który wychodzi przez próg agencji i zostaje oddany do oceny światu… musi coś sobą reprezentować. Na początku należy ocenić wartość merytoryczną projektu, później ją dokładnie przeanalizować i na samym końcu zacząć działać.

W naszym studiu wychodzimy z założenia, że jeżeli coś udało się ubrać w ładnie wyglądający znak graficzny, to na pewno zdecydowanie łatwiej i szerzej można go ubrać w słowa. Najlepiej niech będą to słowa, w które wierzysz i które są Twoją realną definicją.
W brandingu równie ważne z wyglądem jest jego zrozumienie, więc przy projekcie dążymy do tego, aby nasza realizacja była również możliwa do skutecznego i łatwego odbioru.

Branding to słowa, które są Twoją własną, otwartą dla świata definicją Ciebie oraz Twojej marki. Pamiętaj o tym, bo klucz do sukcesu wcale nie musi być zrobiony z plastiku i nie musisz wcale zamawiać jego produkcji. Opowiedz ludziom o sobie i pokaż jakie słowa mają dla Ciebie wartość.
Nie uważaj, tylko planuj. Daj się ponieść w szczerości. Stwórz branding z użyciem samego/samej siebie, a gwarantujemy, że efekt będzie fenomenalny.

Ile informacji potrzeba, aby stworzyć skuteczny branding?

Zamieściliśmy to pytanie w naszym wpisie, aby ukazać jego bezwartościowość. Nie ma ono najmniejszego sensu, bo jak powszechnie wiadomo, to szczegóły tworzą całość, a całość składa się ze szczegółów i trudno powiedzieć, który z nich jest tym kluczowym.

Skuteczna budowa świadomości konsumenckiej pozwala na stworzenie trwałej oraz solidnej wizji, która może być utożsamiana z Twoją firmą bez konieczności spojrzenia na Twoją ulotkę lub stronę internetową.
Ludzie zapamiętują różne szczegóły. Jedni zapamiętają Twoje logo, drudzy Twoją nazwę, a trzeci to, że porównałeś/porównałaś swój produkt do liścia, falującego na tafli wody, na którym siedziała żaba z muchą na oku. Dziwne, ale jednak bardzo prawdopodobne.

Według naszej teorii proces brandingu nie może być ograniczony w żaden sposób pod względem szczegółów. Każdy element w tym jakże ważnym procesie jest niezastąpiony. Na etapie projektowym przedstaw swoją nadgorliwość. Później najprawdopodobniej zaowocuje to projektem, który skompresował wszystkie Twoje informacje i charakter w jedną spójną strategię oraz wygląd.

Podsumowując ten wątek i odpowiadając na wcześniej zadane pytanie, musimy zawrzeć tu informację, że skuteczny branding potrzebuje również do tego odpowiednich warunków. Nic na kolanie, tylko wszystko z ogromną starannością. Według nas to jest klucz do tego, aby stworzyć coś, co tak naprawdę zadziała i stworzy nowy, odpowiednio zdefiniowany świat dla Twojej marki.

branding proces projektowy

Dlaczego branding może trwać długo?

Tu już na wstępie chcemy powiedzieć, że niezależnie od tego, ile płacisz za swój branding, jak bardzo płodna w pomysły jest agencja brandingowa, która została wybrana przez Twoją firmę i niezależnie od tego, co tam się innego może wydarzyć, to gwarantujemy, że wszystko jest kwestią dopracowania, a szczegóły wymagają czasu.

Nie będziemy już powtarzać w tym wątku słów, które napisaliśmy wcześniej, więc tylko w skrócie przytoczymy zdanie „Według naszej teorii proces brandingu nie może być ograniczony w żaden sposób pod względem szczegółów”

Branding należy ocenić pod każdym możliwym kątem. Zwróć uwagę na jego widoczność, funkcjonalność, komunikatywność oraz oceń jak tylko możliwe można jego „datę przydatności” – Czy to, co zostało przygotowane, będzie spełniało swoją funkcję przez najbliższe 10 lat?

Podsumowanie

Branding jest procesem, który bardzo szeroko i niesamowicie różnorodnie można definiować i obrazować w etapach swojej pracy i przygotowań. Można opierać go na słowach, szczegółach, a nawet kolorach. Wszystko zależne jest od naszego podejścia i od tego, co widocznie możemy zobrazować i potwierdzić, tworząc nową, koncepcyjnie spójną i świeżą definicję dla przyszłości naszej firmy. Nasza koncepcja oraz spojrzenie może zmienić się nawet za miesiąc, bo to dzięki innym potrafimy odnaleźć swoje emocje i zrozumieć, to co było dla nas do tej pory nieosiągalne.

Bardzo dziękujemy za przeczytanie naszego wpisu.
Życzymy miłego dnia i zapraszamy na nasze profile społecznościowe, gdzie staramy się poruszać takie tematy w naszym subiektywnym, kolorowym znaczeniu jako One White Studio.

Miłego!

Poprzedni wpis Następny wpis