Marka stanowi sumę odczuć, które posiadają klienci w związku z oferowaną przez nas usługą czy też produktem. Z silną marką będzie tak, iż wystarczy zamknięcie oczu i i już wiemy z czym mamy do czynienia, przychodzi nam do głowy jedno albo dwa słowa, dzięki którym można opisać silną markę. Słabej nie będziemy umieli odróżnić od konkurencji, nie potrafimy nic na jej temat powiedzieć, zupełnie nie zostaje ona w naszej głowie. Zapraszamy do wpisu na temat budowania strategii marki. 

To, co odróżnia od siebie dwie marki to po prostu strategia. To ona pokazuje wyraźnie czym jest, czym zaś nie jest marka. Jej obietnica i tożsamość przekładają się na wszelkie pola aktywności przedsiębiorstwa, towarzyszą odbiorcom na każdym z etapów kontaktowania się z nią. 

Strategia marki – czym jest dokładnie? 

Trudno tutaj o jednoznaczną definicję. Można powiedzieć, iż jest to metoda budowania tożsamości marki mocno skorelowana z zadaniami, które wyznacza sobie przedsiębiorstwo, jej kulturą organizacyjną i strukturą. Strategia pozwala na szybkie wychwycenie mocnych stron marki, jej unikalności w porównaniu z liczną konkurencją, dostosowania do klientów. Budowa strategii markiopartej na mocnych podstawach, przemyśleniach i odpowiednim dopracowaniu to istotny element we wszelkich prowadzonych przez przedsiębiorstwa działaniach o charakterze promocyjnym. Strategia marki musi być spójna z jej najważniejszymi założeniami, ale także wewnętrznie spójna – wszelkie składowe wybranej strategii muszą współgrać ze sobą i być swego rodzaju monolitem. 

Stworzenie skutecznej strategii marki to głównie przeprowadzanie wnikliwej analizy  

Zanim zaczniemy projektowanie sposobów, w jaki będziemy budowali tożsamość naszej marki, musimy zadać sobie sporo pytań odnośnie tego, do kogo ją kierujemy, co stanowi o jej największej wartości, jakiego rodzaju emocje wzbudza. Możemy znaleźć definicje, które upraszczają strategię, określające ją w roli działania opartego na odpowiedziach na pięć zasadniczych pytań: co?, gdzie?, jak?, do kogo kierujemy?, kiedy? Jednakże w rezultacie uzyskalibyśmy wyłącznie teoretyczną strategię, która pozbawiona będzie czegoś niestandardowego, co przyciąga uwagę. Najistotniejszą kwestią w zakresie strategii marki są bowiem emocje, jak i dodane wartości. Poza tym konieczny jest również tak zwany szkielet strategii. 

Co daje nam strategia marki? 

Po pierwsze strategia markidaje nam spokój. To rodzaj kompasu pokazującego nam drogę, mamy go zawsze pod ręką i w każdym momencie możemy sprawdzić własny kurs. 

Budując własną strategię marki, musimy odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań, w tym najważniejsze spośród nich: po co tworzymy własną markę? Co chcemy w ten sposób osiągnąć? Gdzie pragniemy być z naszą matką za 10 lat? Jeśli odpowiedni sobie na te pytania, określony nasze cele długofalowe. 

Unikniemy pułapek mających związek z planami krótkoterminowymi, chwilowymi taktykami i super okazjami. Otrzymujemy propozycje współpracy i możemy od razu stwierdzić, czy to jest spójne z naszą matką i strategią czy też nie. Czy przybliża nas to do głównego celu? Czy jest z nim odpowiednio spójne? To nierzadka przypadłość małych przedsiębiorstw – miotanie się od jednej promocji do drugiej, błądzenie po omacku, jak i rozmienianie swojego wizerunku na drobne. 

Dowiemy się, do kogo mówimy. Zdefiniowanie docelowej grupy jest najczęstszą bolączką niewielkich przedsiębiorstw. Kusi je, aby posiadać jak największą ilość klientów, zadowolić każdego z nich, rozmywają i rozdrabniają i rozmywają ofertę, zaś w efekcie nie trafia ona do nikogo. 

Wyróżnimy się też na tle konkurencji, zbudujemy swój autentyczny, unikalny przekaz, jak i ofertę. Możemy posiadać sklep z ciuchami, który ma ubrania, a możemy mieć też sklep, który poza ciuchami sprzedaje również całą filozofię, skupia wokół siebie wielu klientów, szerzy wartości i organizuje społeczność.  

Znajdziemy także język i zdefiniujemy miejsca dzięki którym będziemy komunikować się z własnymi odbiorcami. W dobie social mediów, strategia komunikacjinie jest żadną modą, ale wręcz koniecznością. Dzięki temu wiemy, gdzie, komu i jakim sposobem możemy powiedzieć o swojej marce. Strategia marki wskazuje nam też wartości, którymi chcemy się podzielić i ukazuje misję i wizję, którą pragniemy wcielać w życie. Zbudowanie strategii marki jest procesem, wymaga zaangażowania i wiedzy, ale także umiejętności spojrzenia na tematy z szerokiej perspektywy. 

Zapraszamy do sprawdzenia stworzonej przez nas strategii odbioru wizualnego dla marki VAO Lab na stronie www.vaolab.pl

Poprzedni wpis Następny wpis