Agencja marketingowa, z którą postanowiliśmy nawiązać współpracę, poprosiła nas o brief reklamowy, ale uważamy to za marnowanie naszego czasu i zbędną formalność. Niestety mylimy się. Brief jest sposobem komunikacji, przy pomocy którego zleceniobiorcy dochodzą do porozumienia ze swoimi klientami, ustalając, jakie mają oczekiwania i dopasowując tym samym odpowiednią strategię działania. Można zatem stwierdzić, iż będzie on korzystnym rozwiązaniem dla dwóch stron – dajemy określony feedback i otrzymujemy efekt, na którym nam zależy.
Co to jest brief?
Dokument nazywany briefem, może zostać stworzony podczas spotkania klienta z pracownikiem agencji, ale równie dobrze możemy zupełnie samodzielnie wypełnić ankietę, którą przygotuje dla nas agencja, gdyż brief jest swego rodzaju ankietą, w której my jako klienci, musimy odpowiedzieć na zadane przez agencję pytania. W pełni wypełniony winien zawierać informacje odnośnie marki czy też produktu, którego będzie dotyczyła kampania, jak i celów, jakie chcemy osiągnąć realizując tego typu działania.
Brief winien zawierać wszystkie te informacje, które mogą być pomocne podczas planowania marketingowej kampanii czy też tworzenia reklamowej kreacji. Jest zestawem wytycznych dla agencji, według których będzie ona planować, tworzyć i projektować. Brief stanowi punkt wyjścia dla zaczęcia współpracy klientów z agencją, ale też pewnego typu checklistę, według której powinniśmy sprawdzić swoje założenia po tym, jak przygotujemy wybrany projekt czy też plan akcji albo reklamowej kampanii.
Dlaczego brief jest taki istotny?
Brief jest niezwykle istotnym dokumentem, o czym często zapominamy. Nierzadko przekazujemy go wypełnionego tylko w połowie, albo zawierającego wyłącznie zwroty grzecznościowe. Nie będzie to najlepsza opcja. Brief umożliwia nam przede wszystkim możliwość wpłynięcia na kształt reklamy. Dzięki dostarczonym przez nas informacjom, preferencjom czy też spostrzeżeniom, spot reklamowy może mieć wybrany przez nas charakter. Przyczyniamy się zatem do sukcesu reklamowego i mamy udział we własnej reklamie. Drugi powód, dla którego warto abyśmy poświęcili czas na wykonanie briefu, stanowi skuteczność reklamy. Jeżeli agencja reklamowa otrzyma od nas rzetelne dane, wytyczne i wskazówki, będzie miała szansę na przygotowanie lepszej jakościowo reklamy. Dzięki tymże informacjom dobierze właściwą treść reklamy, formę i przekaz. Brief istotny jest także z powodów organizacyjnych. Stworzenie kampanii reklamowych nie jest nazbyt łatwym zadaniem, dlatego powinno być ono możliwie najlepiej zaplanowane i przeprowadzone. Wszelkie dokładne dane o naszym przedsiębiorstwie, współpracy, czy też kontakcie spowodują, iż nie będziemy zmuszeni na utratę czasu na poczet dodatkowych konsultacji, poprawek, jednym słowem uda się nam uniknąć ewentualnego chaosu.
Tworzenie briefu krok po kroku – co powinniśmy w nim zamieścić?
Tworząc brief, nie musimy być zbytnio kreatywni. Wystarczy, iż zawrzemy w nim wszelkie ważne informacje. Miejmy na uwadze, iż nie musi on być piękny – skupmy się wyłącznie na suchych faktach, gdyż to one są najistotniejsze dla agencji, możemy je nawet wypunktować. Niemniej jednak w odpowiednio skonstruowanym briefie, nie powinno zabraknąć kilku etapów takich, jak:
- przedstawienie samego produktu, jak i określenie jego unikalnych cech – co odróżnia go od konkurencyjnych produktów?,
- opisanie docelowych klientów – do jakiej grupy społecznej czy wiekowej winny zostać skierowane działania?,
- cel projektu – określmy bardzo dokładnie, co pragniemy osiągnąć z pomocą działań marketingowych, na przykład zbudowanie relacji z klientami, zwiększenie znajomości marki, wzrost sprzedaży,
- insight – zrozumienie motywacji i niejawnych potrzeb klienta,
- harmonogram działań i budżet – pozwoli na dobranie właściwych działań i ich odpowiednie rozplanowanie w czasie,
- pozycjonowanie marki – jej wartości i historia.
Wyżej opisane informacje to swoiste minimum, które jest potrzebne celem przygotowania stosownej oferty dla nas jako klientów. Niewątpliwie możemy także uzupełnić swój brief o dodatkowe wiadomości, które umożliwią jeszcze bardziej dokładne sprofilowane marketingowych działań:
- tone of voice – sposób komunikowania się marki z klientami, język którym ,,posługuje” się marka, jak również ograniczenia, które są przez nie narzucane,
- sytuacja na rynku i konkurencja – pomogą w dopasowaniu się do wybranej branży i wyróżnieniu się spośród konkurencji.
Bardzo dziękujemy za przeczytanie naszego wpisu.
Miłego od One White Studio