Guerilla marketing, czyli marketing partyzancki wymaga ogromnych pokładów kreatywności. Ilość zmiennych, które musimy wziąć pod uwagę w trakcie opracowywania strategii o dużej niekonwencjonalności, jest naprawdę imponująca. Jednak marketing partyzancki nie skupia się przede wszystkim na efektowności, lecz przede wszystkim na efektywności. Imponujące przedsięwzięcie, które pochłonie tysiące lub nawet dziesiątki tysięcy złotych staje się zwyczajnym happeningiem, jeżeli nie przynosi żadnych zysków. Czy oznacza to, że guerilla marketing jest przedsięwzięciem co najmniej nierentownym? Zapraszamy do przeczytania naszego artykułu, w którym tłumaczymy, czym jest guerilla marketing, oraz staramy się odpowiedzieć na pytanie, czy w dzisiejszych czasach jest jeszcze komuś potrzebny.

Czym jest marketing partyzancki?

Guerilla marketing charakteryzuje się stosowaniem niekonwencjonalnych metod promocji, które mają na celu dotarcie do określonej grupy docelowej poprzez kontakt bezpośredni lub pośredni. W marketingu partyzanckim ważna jest oryginalność oraz czytelność przekazu, jednak najważniejszym czynnikiem powodzenia tego rodzaju kampanii marketingowej jest viralowość. Odpowiada ona za szybkie rozprzestrzenianie się informacji o niekonwencjonalnej formie promocji firmy lub marki, a co za tym idzie — zwiększeniu jej popularności i liczby klientów. Guerilla marketing może mieć charakter happeningu lub niecodziennej aranżacji przestrzeni publicznej. Czasami, aby przykuć uwagę odbiorcy wystarczy odpowiednio chwytliwy slogan lub niebanalne wykorzystanie przestrzenii billboardowej. Marketing partyzancki oferuje wiele możliwości, których wykorzystanie zależy tylko i wyłącznie od Twojej firmy, marki lub agencji, z jaką współpracujesz.

Guerilla marketing — co ma w nim największe znaczenie?

Historia marketingu partyzanckiego pokazuje, że wielokrotnie do sukcesu kampanii przyczyniała się wielkość przestrzeni, jaka została zaadaptowana na potrzeby danego wydarzenia. Niemniej jednak nie zawsze jest to faktor decydujący o sukcesie naszego przedsięwzięcia. Guerilla marketing nie obliguje do tworzenia wielkoformatowych billboardów i zasypywania przestrzeni miejskiej kilkumetrowymi instalacjami z atrybutami Twojej firmy lub marki. Oczywiście, są to bardzo efektowne przedsięwzięcia, jednak najważniejszą cechą kampanii stosujących marketing partyzancki jest kreatywność i adaptacja przestrzeni pod konkretne wydarzenie. W guerilla marketingu to my dostosowujemy działania do kształtu świata, a nie na odwrót. Z tego właśnie powodu coraz większe sukcesy odnoszą kampanie przeprowadzane w parkach oraz środkach komunikacji miejskiej. Najlepszym przykładem guerilla marketingu, który działa mimo niewielkich rozmiarów przedsięwzięcia, jest redesign przejść dla pieszych np. w formie klawiszy pianina lub porcji frytek.

Czy marketing partyzancki jest jeszcze komuś potrzebny?

Prowadząc działania marketingowe w internecie, łatwo jest zapomnieć, że kampanie aranżowane w przestrzeni publicznej mogą mieć większą siłę sprawczą, niż te, które prowadzone są tylko i wyłącznie w sieci. Wiele mniej lub bardziej spektakularnych kampanii prowadzonych w realnym świecie prędzej czy później trafiało do świata wirtualnego za pośrednictwem radia, telewizji czy internetu. Kreatywne działania prowadzone w przestrzeni publicznej mają ogromny potencjał viralowy, który może stać się hitem zarówno w sieci, jak i w świecie rzeczywistym.

Marketing partyzancki jest obecnie dość niszową formą promocji własnej firmy lub marki. Jak wiadomo, to właśnie nisze najbardziej przyciągają uwagę, a kampanie i strategie marketingowe przeprowadzane w zgodzie z głównym nurtem giną często w cieniu własnej konkurencji. Guerilla marketing w najbliższym czasie będzie z pewnością stawał się coraz bardziej popularny, ze względu na swój viralowy potencjał oraz niszowość tego rodzaju kreatywnych działań w przestrzeni publicznej.

Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu, w którym przybliżyliśmy pojęcie marketingu partyzanckiego. Zapraszamy również do przeczytania innych publikacji na naszej stronie oraz do zapoznania się z nasza ofertą.

Poprzedni wpis Następny wpis