W dziedzinie web developmentu, a także w marketingu internetowym często można spotkać się ze skrótem UX. Jest to skrótowy zapis terminu User Experience, który oznacza szereg wrażeń i odczuć użytkownika podczas korzystania z produktu, najczęściej w ujęciu cyfrowym, czyli strony internetowej. Projektowanie witryn internetowych zgodnie z zasadami dobrego UX stało się współcześnie czymś bardzo pożądanym. Poznajemy zatem istotę takiego projektowania.
Dlaczego to takie ważne?
W czasach tak dużej konkurencyjności na rynku coraz trudniej o pozyskanie klienta. Każdy konsument, dokonując świadomych wyborów, zawsze skieruje swój wzrok i uwagę na najkorzystniejszą ofertę, lecz również kieruje się swoimi odczuciami, emocjami i wrażeniami, jakich doznaje podczas pierwszego obcowania z produktem. Te odczucia, jakie mu wtedy towarzyszą to właśnie nic innego jak User Experience. Nawet najlepiej promowany produkt bez nadania mu pewnych cech nie będzie chętnie wybierany przez klientów. Chociażby więc postawić na najlepsze pozycjonowanie, reklamy w wyszukiwarkach i social media, jeśli strona nie będzie estetyczna i przyjazna dla użytkownika, zwyczajnie nie sprzeda produktu lub usługi. Specjaliści, będący ekspertami w tej dziedzinie łącząc ze sobą elementy psychologii, ergonomii, użyteczności, technologii, a nawet sztuki, mogą zdziałać cuda. Dobrze zaprojektowany, dostosowany do potrzeb użytkowników produkt wpłynie na wizerunek marki, budowanie długotrwałej relacji z klientem i nasze zarobki.

User Experience – Cechy produktu
Zanim dowiemy się, jak powinna być zaprojektowana taka strona, powiedzmy sobie jakie cechy produktu mają bezpośredni wpływ na odczucia użytkownika i konsumenta.
Taki produkt (lub usługa) powinien być przede wszystkim:
- przyjazny dla użytkownika
- użyteczny
- wiarygodny
- pożądany
- intuicyjny, czyli łatwy w obsłudze
- łatwo dostępny
- potrzebny
Połączenie tych wszystkich cech w jednym produkcie może być nie lada wyzwaniem, dlatego wymaga pełnego zaangażowania i współpracy osób, uczestniczących w projekcie. W przypadku budowy strony internetowej w projekcie uczestniczą nie tylko programiści lub web developerzy, kodujący stronę, lecz również m.in. graficy, architekci UX, specjaliści ds. marketingu, menadżerowie. Trzeba pamiętać, że proces ten nie kończy się na budowie strony, ale powinien trwać i dalej. Strona, która jest gotowa i wdrożona powinna być stale monitorowana pod kątem wyników, efektów i zachowania użytkowników w obrębie strony, a także dostosowywana do bieżących elementów. Do tych celów mogą posłużyć popularne skrypty i narzędzia analityczne, dzięki, którym dowiemy się, jakie ścieżki pokonuje użytkownik na stronie, jakie podstrony i produkty najczęściej wybiera, a także, w jakie elementy klika najczęściej. W działaniach tych więc trzeba być niejako elastycznym, by sprawnie reagować na potrzeby i zachowania klienckie.

User Experience – Strona internetowa przyjazna dla użytkownika
Witryna internetowa, będąca fundamentem w sprzedaży internetowej usług i produktów musi być odpowiednio zaprojektowana, a także być estetyczna, by po wejściu zachęcała do dalszego korzystania. Jest kilka sprawdzonych rozwiązań, które przyczynią się do poprawy poziomu User Experience na stronie. Każda witryna powinna przede wszystkim mieć przejrzyste, intuicyjne menu, które pozwoli użytkownikowi swobodnie poruszać się po kategoriach, podkategoriach w poszukiwaniu interesującego go produktu. Oprócz tego można zawrzeć w widocznym miejscu pole do szukania produktu, poprzez wpisanie jego nazwy. Elementy nawigacyjne powinny być umieszczone w zasięgu wzroku użytkownika, najlepiej tuż na samej górze lub z lewej strony ekranu, gdyż osoby posługujące się alfabetem łacińskim będą oglądać stronę podobnie jak czytać książki, czyli od lewej do prawej. Kolejną ważną kwestią jest czas ładowania się strony. Strony, które ładują się wolno, mogą zwiększyć znacząco współczynnik odrzuceń, czyli ilość porzuceń strony przez Internautę. Warto, więc zadbać o optymalizację kodu, kompresję grafik, które przyspieszą stronę internetową. Istotna jest również koncepcja i wygląd strony, w co wliczają się m.in. grafiki, treść, nagłówki itd. Wszystkie te elementy powinny być trzymane w jednej koncepcji, ale także przede wszystkim pasować do charakteru firmy, produktu i grupy docelowej klientów. Inne rzeczy będą uznawane za atrakcyjne przez młodych ludzi, przykładowo 20-latków, a inne w przypadku ludzi starszych. Projektując, więc stronę trzeba wcielić się poniekąd w rolę klienta i spojrzeć z jego punktu widzenia.