Wykreowanie własnej marki jest bardzo istotnym elementem. Przykładem może być chociażby marka Apple, która produkuje sprzęt elektroniczny, charakteryzujący się wysoką jakością. Logo nadgryzionego jabłka znane jest na całym świecie. Czym dokładnie jest identyfikacja wizualna? Jakie elementy możemy wyróżnić? Jakie są jej zasady? Które korzyści najbardziej przemawiają za identyfikacją wizualną? W jakim celu jest potrzeba? Odpowiedzi na te i na wiele innych pytań znaleźć można w poniższym artykule.

Czym jest identyfikacja wizualna?
Identyfikacja wizualna jest jednym z podstawowych narzędzi, dzięki któremu możliwe jest kreowanie wizerunku marki lub firmy. Można śmiało stwierdzić, że jest to całokształt różnych symboli, które regularnie stosowane są przez firmę. Dzięki temu może wyróżniać się spośród konkurencji, co oczywiście jest bardzo ważne w świecie wielu przedsiębiorstw, działających w podobnej branży. Takie elementy, jak kolorystyka, logo, inne znaki graficzne lub zachowania stają się pewnym wyznacznikiem na rynku. Stworzony jest po to, aby uzyskać klarowną i jasną identyfikacje. Musi w logiczny sposób nawiązywać do logotypu, a także być zgodna z kulturą organizacyjną i wartościami, jakie propaguje poszczególne przedsiębiorstwo. To właśnie dzięki poszczególnym elementom identyfikacji wizualnej jesteśmy łatwo rozpoznawalni. Doskonałym przykładem może być chociażby wcześniej przytoczona firma Apple, w końcu to jabłko rozpoznawalne jest prawie w każdym zakątku świata. Identyfikacja wizualna w sposób szczególny jest istotna już na początku prowadzenia jakiejś działalności. To właśnie wtedy nawiązujemy pierwszy kontakt z klientami, dlatego też powinniśmy wywołać u nich pożądane przez nas odczucia.

Jakie elementy systemu identyfikacji wizualnej możemy wyróżnić?
Skoro wiadomo już, czym jest system identyfikacji wizualnej, warto wyróżnić jej poszczególne elementy. Należą do nich logo lub logotyp, wygląd strony WWW, wizualizacja wszystkich produktów, a także ich opakowań, dress code pracowników (zasady, które dotyczą dopasowania ubioru do specjalnych okazji), wygląd siedziby i otoczenia firmy, szyldów, stoisk targowych, krój i wielkość czcionek, gama materiałów marketingowych i promocyjnych, a także wiele innych. Mówi się, że zakres oddziaływania będzie szerszy, jeśli sam system będzie szeroko traktowany.

Identyfikacja wizualna- zasady tworzenia systemu
W sposób szczególny należy pamiętać o tym, że system identyfikacji wizualnej powinien charakteryzować się kilkoma istotnymi cechami. Przede wszystkim musi być dopasowany do charakterystyki danej firmy. Przykładowo, jeśli nasza działalność zajmuje się produkcją odżywek i suplementów na siłowni, system nie będzie zawierał elementów związanych z modą, gdyż obie branże nie mają wiele wspólnego. Musi być także unikalny i przejrzysty. Kopiowanie lub upodobnianie się do wielkich firm nie jest rozsądne i nie ma dużego sensu. System musi być zauważalny i zapadać w pamięć, dlatego też powinien być charakterystyczny i wyróżniać się spośród pozostałych. Wystarczy jeden niezwykły element, który przykuje uwagę innych, aby zbudować swoją rozpoznawalną markę. System identyfikacji wizualnej powinien być zgodny z polityką firmy. Dodatkowo istotne jest, aby wywołać u odbiorcy jedynie pozytywne skojarzenia. Jeśli wyróżnimy się spośród innych kosztem naszej reputacji, a działalność będzie owiana złą sławą, wówczas jest to zdecydowanie niekorzystne. Co prawda szeroki rozgłos jest istotny, jednak gdy jesteśmy kojarzeni negatywnie, wówczas system identyfikacji wizualnej nie ma sensu.

Jakie korzyści z identyfikacji wizualnej?
Dużo mówi się o tym, że identyfikacja wizualna jest bardzo istotna, ale właściwie jakie korzyści z tego płyną? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, bowiem zależy to od wielu czynników. Należy w sposób szczególny przyłożyć się do procesu tworzenia marki. Tylko wtedy możemy liczyć na dużą spójność graficzną, a także spójność na poziomie komunikacji marki. Dlatego też, jeśli identyfikacje powierzymy profesjonalnym, doświadczonym projektantom, wówczas szczegółowo analizują każdy element, który tworzy markę. Dzięki temu możliwe jest zaprojektowanie idealnego systemu graficznego, na którym nam tak zależy. Nie da się ukryć, że jest to idealna inwestycja, jeśli chodzi o rozwój całej marki. Kolejnym powodem, dla którego warto stworzyć system identyfikacji wizualnej jest stosunkowo jasny przekaz, dzięki czemu nasza firma wyróżnia się na tle innych. Identyfikacja naszego przedsiębiorstwa jest ułatwiona, a nasza rozpoznawalność w określonej branży znacznie się zwiększa. Dodatkowo jest to forma skutecznej komunikacji firmy z otoczeniem. Można być pewnym, że zainwestowanie w dobry system identyfikacji wizualnej szybko się zwróci, a następne projekty będą znacznie łatwiejsze do wdrożenia. Długookresowo jest to więc dobre rozwiązanie ekonomiczne. Każdy następny projekt będzie łatwiejszy od poprzedniego, bowiem projektanci nie będą musieli go tworzyć od podstaw, a według wcześniej przygotowanego, gotowego wzoru.

Identyfikacja wizualna- w jakim celu?
Przede wszystkim dzięki dobremu systemowi identyfikacji wizualnej, możliwe jest osiągnięcie spójności komunikacji marki, a przecież na tym zależy każdemu przedsiębiorcy. Jest to forma przekazywania odbiorcom pewnych komunikatów. Powinny one budzić w nich pewne odczucia i skojarzenia, jednak muszą one być zgodne z naszym założeniem, tak więc jest to całkowicie kontrolowane. Z reguły na początku wszystko zaczyna się od zaprojektowania logo. To ono jest charakterystycznym elementem, który umożliwia naszą identyfikacje. Z czasem zamawiamy przykładowo wizytówki, dzięki którym możemy sobie pozwolić na promocje przedsiębiorstwa. Kiedy zostaje ona zaprojektowana, następne zlecane projekty będą powstawać na wzór poprzednich. Przykładowo kolejna strona internetowa powstanie na wzór poprzedniej wizytówki. Dlatego też system identyfikacji wizualnej jest bardzo istotny. Każde młode przedsiębiorstwo powinno zastanowić się nad tego typu rozwiązaniem.
Dziękujemy za przeczytanie naszego wpisu 🙂
Miłego od One White Studio