Aby odpowiedzieć sobie na pytanie dlaczego Insight konsumencki jest tak ważny, warto dokładnie wyjaśnić czym on w ogóle jest. A zatem, insight jest niczym innym jak nieuświadomioną potrzebą konsumencką. I to naszym zadaniem jest pokazanie Klientowi czego mu brakuje, a co możemy mu dać. Ukryte potrzeby ma każdy, kluczem do sukcesu jest ich zidentyfikowanie i zaproponowanie złotego środka.

Insight konsumencki – Potrzeby Klienta

Odpowiednia reklama i wzrosty sprzedaży są istotnym elementem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. Należy jednak zadać sobie pytanie, jak skupić uwagę Klienta i sprawić, żeby kupił właśnie nasz produkt lub usługę. Najlepszym sposobem będzie zbadanie realnych i ukrytych potrzeb, którym wyjdziemy naprzeciw. Takie działanie pozwoli na skuteczne zaspokojenie pragnień, o których nikt głośno nie mówi, co nie znaczy, że ich nie ma. Zrozumienie potrzeb i motywacji Konsumentów jest kluczowe w przygotowaniu odpowiedniego insightu. Wiele firm pomija ten aspekt w obawie przed trudnością w szukaniu potrzeb swoich Klientów. Jeśli nie chcemy sami szukać, możemy wynająć agencję badawczą, która zrobi to za nas. Aby dowiedzieć się, jakie są potrzeby konsumenckie, warto zadać sobie poniższe pytania. Nie dadzą one dokładnej odpowiedzi, ale będą niemałą wskazówką do ich uzyskania:

  1. Jakie cechy posiadają nasi Klienci?
  2. Jakie wyznają zasady i wartości?
  3. Czym się kierują Klienci dokonując zakupów danych produktów lub usług?
  4. W jakim celu Klienci dokonują zakupu?
  5. Jakie mają oczekiwania?

Czy poprawnie komunikowany insight zapewni sprzedaż?

Nigdy nie ma gwarancji, ponieważ zachowania konsumentów zależą od wielu czynników. Ale z pewnością można zweryfikować szanse na powodzenie. Dobra reklama i poprawnie użyty insight to połowa sukcesu. Resztę stanowią takie czynniki jak natężenie reklamy i efektywny marketing. Nie wolno zapominać o takich elementach jak:

Te wszystkie działania są częścią składową poprawnie komunikowanego insightu. Jeśli wszystkie elementy wydarzą się w jednym czasie, zwiększamy swoje szanse na przykucie uwagi Klienta, a co za tym dalej idzie – na sprzedaż. I to wszystko wydaje się jasne i zrozumiałe. Ale jak zbudować insight?

Najlepszy insight konsumencki

Dane odnośnie do naszych Klientów, ich stylu życia, potrzeb, oczekiwań i zasad są niemałą wskazówką do tego jak zbudować najciekawszy insight skierowany do naszych konsumentów. Zasada „od ogółu do szczegółu” okaże się niezwykle pomocna. Zbierane informacje powinny stanowić suche fakty, bez kierowania się własnymi opiniami. Niekiedy jest to zadanie zbyt trudne i wówczas z pomocą przychodzi agencja badawcza. Nie jest to jednak działanie, które wymaga niezbędnej obecności kogoś z zewnątrz. Przydatne będzie również omówienie problemów, czy obaw Konsumentów. Po wypisaniu wszystkich cech i przydatnych informacji należy zupełnie zmienić stanowisko i podejść do tematu tylko i wyłącznie z perspektywy Klienta. Im większa elastyczność, tym łatwiej wyciągniemy wnioski. A na ich podstawie możemy zbudować interesujący insight, który przyciągnie konsumenta.

Insight konsumencki. Przykład – Coca cola

Coca-cola to marka, która przez lata zdobywała Klientów dzięki budowaniu odpowiednich insightów. Bardzo dobrym przykładem jest wycofanie produktu Light i wprowadzenie na jego miejsce wersji Zero. Badania pokazały, że mężczyźni chętnie sięgaliby po produkt pozbawiony cukru, ale tego nie robią, bo Cola Light kojarzy się z kobietami na diecie. Rynek miał tak duży potencjał, że postanowiono to wykorzystać. Komunikat mówił jasno: „Facet nie wypije babskiej Coli Light – ale Colę Zero już może.” Bo to jest męskie. I tym sposobem marka poszerzyła grono swoich odbiorców, które wcześniej stanowiły głównie kobiety.

Poprawnie komunikowany insight, wysoka jakość produktów oraz przemyślane działania marketingowe to skuteczne narzędzia strategiczne, które wpłyną na rozwój i wzrost sprzedaży. Dzięki lepszemu poznaniu potrzeb Konsumenta można budować trwałą więź i lepiej dopasować się do jego oczekiwań. Aby to zrobić, musimy zindywidualizować swoje działania i dopasować się bezpośrednio do Odbiorcy. Bardzo przydatne okażą się narzędzia służące do analizy, takie jak Facebook Audicence Insights, Google Analytics, Napoleon Cat lub SoTrender czy SEMstorm.

Bardzo dziękujemy za przeczytanie naszego wpisu. Zachęcamy do sprawdzenia naszych innych publikacji oraz karty realizacji.

Miłego.

Poprzedni wpis Następny wpis