Przeszukując informacje w internecie odnośnie key visual, możemy odnieść wrażenie, iż to dosyć skomplikowana kwestia. Niemniej jednak, tak naprawdę sprowadza się ona do bardzo krótkiej definicji, którą można niewątpliwie rozszerzyć o wybrane przykłady, jak i szczegółowe wyjaśnienia. Czym jest więc owy key visual?
Definicja pojęcia
Najprościej rzecz biorąc, key visual to layout, czyli wzór albo szablon graficzny, który został przygotowany w przemyślany sposób i zastosowany w marketingowych kampaniach. Tego rodzaju klucz wizualny, związany jest nie tylko z obrazem, ale także symbolami, kolorami, fontami, czy też nawet wybranymi kształtami. Odpowiednio zaprojektowany klucz wizualny może zostać przeniesiony na dowolnie wybraną użytkową powierzchnię.
Na ogół, jeżeli nie zachodzi konieczność rebrandingu, przewodni motyw marki powoływany jest przez wiele lat. Utworzenie szablony ma więc sens, wówczas gdy przedsiębiorstwo rozumie dokładnie, co pragnie przekazać swoim odbiorcom i będzie się konsekwentnie trzymać własnego wyboru. Utrwalanie marki w świadomości konsumentów wymagać będzie bowiem czasu.
Chociaż mając na myśli graficzne przedstawianie marki rozważamy przede wszystkim cele reklamowe, warto mieć na uwadze, iż wybrany przez nas layout przewija się praktycznie wszędzie. Będzie widoczny nie tylko w spotach reklamowych i na banerach, ale także na każdym spośród sprzedawanych w ramach kampanii produktów. W praktyce może się łatwo okazać, iż duże firmy będą posługiwały się przynajmniej kilkoma graficznymi szatami, oddzielnymi dla każdej z wybranych usług czy serii towarów.
Dlaczego key visual jest tak istotny?
Jak już wyżej wspomnieliśmy, KV zostaje w pamięci odbiorców i pomaga w rozpoznawaniu marki. Dzięki grze kształtów, barw, wykorzystywaniu znanych ludzi w wizerunku przedsiębiorstwa i innego typu zabiegom budujemy również zamierzone uczucia wobec konkretnego produktu. Zabieg ten nazywany jest często ,,love marks”. Widoczny jest chociażby w reklamach pewnego piwa. Silne zwierzę, obecne na łonie natury i za każdym razem stające w obronie słabszych od siebie. Czyż nie budzi to w nas pozytywnych emocji?
Graficzny motyw przewodni staje się bardziej rozpoznawalny, aniżeli samo logo i czasami może wystąpić bez niego, a pomimo tego produkt będzie w oczywisty sposób utożsamiany z danym producentem.
Świetnym przykładem jest Coca-Cola, która w ramach własnej kampanii reklamowej w miejscu logotypu, na puszkach wypełnionych napojem wstawiła wybrane imiona. Zachowała przy tym biało-czerwony kolor i charakterystyczną dla niej fale, niemniej jednak zrezygnowała z napisu o treści Coca-Cola. Pomimo tego, absolutnie nikt nie miał żadnych wątpliwości, iż chodzi właśnie o tego producenta gazowanych napojów. Jak można zauważyć w przypadku podanego przykładu, stworzenie key visual pomaga w wyróżnieniu marki spośród tłumu wielu konkurentów.
Przygotowanie własnego KV na potrzeby kampanii reklamowej czy też przedsiębiorstwa, będzie pomocne w utrzymywaniu spójności wizerunku. Właściciel firmy, prowadząc swoją działalność, posiada do dyspozycji sporo możliwości zareklamowania jej z użyciem grafiki. Można ją spokojnie zamieścić na banerach, spotach reklamowych, fakturach, czy na wizytówkach. Niewątpliwie zlecając utworzenie wizytówki czy reklamy, starając się dobierać odpowiednie parametry do działalności przedsiębiorstwa. Jeżeli jednak otrzymają kod graficzny, nie będą mieć żadnej możliwości popełnienia błędu w interpretacji. W takim przypadku zmuszeni są nanieść go po prostu na nośnik, dopasowując przy tym rozmiar i ewentualnie trochę edytując.
Co odróżnia odpowiednio przygotowany Key Visual?
Stworzenie właściwego Key Visual, nie jest proste. Przygotowanie samej grafiki nie przysporzy zbytnich kłopotów, niemniej jednak celem wymyślenia kodu, który odniesie zamierzony sukces, trzeba myśleć perspektywicznie. Przemyśleć, jak powiązać go z daną marką, jakie uczucia będzie wzbudzać i czy odnajdzie wszechstronne zastosowanie.
Działający nieszablonowo grafik, mający wysoki poziom kreatywności stworzy na pewno produkt, który będzie:
- łatwy w odbiorze – KV zastosowane do kampanii reklamowych winno nawiązywać w łatwy sposób do celu samej kampanii albo zaoferowanego produktu. Ma także wzbudzać pozytywne emocje, takie jak radość, czy zaufanie. Jeżeli będzie prosty w odbiorze, odbiorcy szybciej zapamiętają go skojarzą z marką,
- niepowtarzalny, oryginalny – tylko ten rodzaj szablonu ma szansę wybijać się na rynku. Odbiorcy muszą dostrzegać jego niepowtarzalność, aby zwracał on swoją uwagę,
- posiadać odpowiedniego adresata – inny typ grafiki zastosujemy, jeśli będziemy chcieli dotrzeć do osób młodych, inny zaś w przypadku matek z dziećmi. Do każdej grupy wiekowej czy społecznej winna zostać użyta inna strategia marketingowa,
- możliwy do zastosowania na różnych płaszczyznach – szablon ten jest powielany na wielu różnych nośnikach. Mogą to być kalendarze, notesy, ulotki, reklama w telewizji czy na bilboardach. Dobry KV powinien być adoptowalny dla każdego spośród nich.
Jak można łatwo zauważyć, na jakość naszej kampanii reklamowej ma wpływ sporo czynników. Wyłącznie pomysłowi i doświadczeni graficy poradzą sobie z utworzeniem w pełni funkcjonalnego szablonu.

Czy w każdej firmie potrzebny jest Key Visual?
Omawiany w powyższym artykule KV może stać się przydatny w przypadku każdej firmy. Pomimo tego, istnieje co najmniej kilka sytuacji, gdzie firma ma prawo z niego zrezygnować. Należy do nich głównie:
- niski budżet przedsiębiorstwa – utworzenie właściwej grafiki, która jest charakterystyczna dla wybranej kampanii jest na ogół dość kosztownym przedsięwzięciem. Dlatego też jego opłacalność zależy w dużej mierze od rozmachu i zakresu akcji marketingowych. W przypadku niskiego budżetu na poczet reklamy, nie możliwie jest raczej wystarczające wybicie przez konkurencję. Chociaż zatem posiadanie swojego klucza wizualnego ma pozytywny wpływ na rozpoznawalność naszej marki, może się okazać, iż wybrane przedsiębiorstwa będą musiały z niego zrezygnować,
- niewielki zasięg działalności – na rynkach lokalnych, nie trudno będzie wypromować produkt, przy niewielkim nakładzie środków i sił. Wystarczy, iż wzbudzimy zaufanie klientów i trafimy ze swoją ofertą w tak zwaną niszę. W takim przypadku nie ma potrzeby przeprowadzenia daleko idącej kampanii o charakterze reklamowym.
Na chwilę obecną to tyle z naszej strony. Bardzo dziękujemy za przeczytanie naszego wpisu.
Miłego od One White Studio