Jeżeli spełniłeś swoje marzenie o otwarciu biznesu, posiadasz już nazwę i logo dla firmy, to przyszedł najwyższy czas na przygotowanie dokumentu o nazwie księga znaku. Czym ona właściwie jest? Dlaczego warto będzie z niej skorzystać? Z jakiego rodzaju elementów złożona jest kompletna instrukcja związana z obsługą logo? O tym w poniższym artykule.

Co to jest księga znaku?
Księga znaku, czyli inaczej brand books, to jedna spośród najważniejszych części spójnej wizualnej komunikacji przedsiębiorstwa. To zbiór dokładnie opracowanych zasad, jak i wytycznych używania znaków graficznych. Instrukcja obsługiwania logo, spotykana jest zarówno w wersji drukowanej, jak i elektronicznej.

Dlaczego warto stworzyć księgę znaku?
W pełni kompletna księga znaku jest doskonałym narzędziem marketingowym dla przedsiębiorstw, którym zależy szczególnie na zachowaniu dość spójnego wizerunku. Dzięki jej zastosowaniu można mieć pewność, iż wykorzystujące znak osoby trzecie – brand managerowie, drukarnie, graficy, którzy będą chcieli zamieścić go na wybranych materiałach, będą mieć wiedzę, jaką metodą mogą to zrobić.
Księga znaku chroni zatem przedsiębiorstwo przed możliwymi wpadkami w zakresie projektu, jak chociażby użycie logo z odmienną czcionką, stosowanie znaku w nieodpowiedniej jakości albo zamieszczenie go na tle o złej barwie.
Pomimo braku obowiązku posiadania opisywanej księgi znaku, jej użycie znacząco przyspiesza i ułatwia przygotowanie wszelakich reklamowych materiałów. Tym bardziej w wypadku sporych przedsiębiorstw, które korzystają z różnorodnych nośników. W efekcie może się ona przekazać na rozpoznawalność przedsiębiorstwa i jego sporą przewagę nad ewentualną konkurencją.

Jakie elementy powinna zawierać księga znaku?
Księgi znaku, pomimo zależnej od twórcy i wymogów klienta budowy, składają się w większości przypadków z takich samych części. W każdej instrukcji obsługiwania logo winny się znaleźć niżej opisane sekcje.
Księga znaku – Geneza logotypu
To nic innego jak geneza powstawania logo. W formie opisu, ma za zadanie wyjaśnić znaczenie konkretnego znaku – odnosząc się przy tym do źródeł inspiracji i historii przedsiębiorstwa. Umożliwia dzięki temu dużo lepsze zrozumienie zasad użycia logo.

Wersja podstawowa znaku
Wersja podstawowa znaku stanowi istotny element w zakresie wizualnej identyfikacji przedsiębiorstwa i opisu znaku. Z uwagi na projekt, może zawierać albo logotyp (logo, które opiera się wyłącznie o typografię) albo zestawienie sygnetu (część graficzna dotyczącą logo) i nazwę firmy.
Wersje alternatywne dla znaku
W księdze znaku nie może brakować pozostałych i dopuszczonych do użytku opcji znaku. Może.to być nie tylko logo wraz z hasłem firmowym, ale też sygnet czy logo. Nie bez znaczenia są również ich monochromatyczne wersje (w jednej wybranej barwie spójnej z identyfikacją przedsiębiorstwa), jak i achromatyczne (wykonane w szarościach).
Budowa znaku
Dział ten będzie poświęcony szczegółowemu opisowi co do budowy konkretnego znaku. Po pierwsze określa wielkość jego wszystkich elementów, jak i zachodzących pomiędzy nimi pewnych zależności.
Tenże element, tak samo jak i sama geneza znaku, jest bardzo istotny w wypadku chęci zgłoszenia logo do Urzędu Patentowego.
Pole ochronne i pole minimalne dla znaku
W tej karcie księgi znaku znajduje się zaś opis pola ochronnego, czyli przestrzeni wokół logo, której nie powinno się naruszać w czasie jego stosowania. Odnosi się do innych tekstów i obiektów, które nie mogą znajdować się w tejże przestrzeni. Umożliwia zachowanie pełnej czytelności logo na każdym materiałem, na jakim będzie zastosowane.
Pole minimalne, które nazywane jest również podstawowym, określa zaś odległość logo od krawędzi nośników i dokumentów. Podczas określania odległości używa się jednostek umownych dla kompozycji znaku, takich jak chociażby odległość między sygnetem a logotypem. Nierzadko zdarza się, iż pole ochronne tożsame jest z minimalnym polem znaku.
Barwa znaku
Następny z działów, musi zostać poświęcony dozwolonej barwie znaku. Jest bardzo ważny z punktu widzenia zastosowania znaku online i w druku. Kolor czcionki, logotypu, jak i sygnetu w znaku przedsiębiorstwa trzeba określić w barwnych przestrzeniach RGB i CMYK, folii ORACAL i Pantonie. Czasami konieczne będzie również określenie kolorów w systemie o nazwie RAL.
Typografia
Jedną spośród stron dotyczących księgi znaku, trzeba będzie poświęcić używanej w znaku typografii. Na tymże etapie określana jest rodzina użytych czcionek – nie tylko w haśle firmowym ale i w nazwie, czyli tak zwany claimie dopisany do logo. Poza wskazaniem projektu pisma, warto jest zawrzeć także wskazówki mające związek z edytowaniem tekstu. Na przykład, czy użyto kursywy albo pogrubienia.
Opisanie typografii jest niezbędne celem zaprojektowania następnych części składowych wizualnej identyfikacji. Umożliwia konsekwentne zbudowanie wizerunku przedsiębiorstwa dzięki wykorzystaniu spójnych z firmowym znakiem elementów.
Minimalne wymiary znaku i skalowanie
W tej części księgi znaku określane są minimalne wymiary logo dla druku (określone w milimetrach), jak i dla monitorów (wyrażone w pikselach), pozwalające na zachwianie jego rozpoznawalności i czytelności. Trzeba przy tym wszystkim ustalić dopuszczalne minimalne rozmiary dla podstawowej wersji znaku (poziomem albo pionowej), jak i dla opcji z claimem. W czasie użytkowania logo, warto jest się trzymać wielkości wcześniej określonych.
Zastosowanie znaku na różnorodnych tłach
Następną spośród części księgi znaku, będzie doprecyzowanie, w jaki sposób logo może zostać zastosowane na wybranym podłożu. Ponadto powinna pojawić się także informacja na temat tego, w jakim przypadku logo może wystąpić w pełnej barwie, a kiedy można skorzystać z jego uproszczonej wersji achromatycznej albo monochromatycznej.
Księga znaku a niedozwolone przeróbki
Na samym końcu, chociaż na pewno nie najmniej istotny – zbiór popartych odpowiednimi przykładami zakazów, które odnoszą się do zastosowania logo. Mogą one dotyczyć zmiany barw, dodawania elementów w ochronnym polu znaku, dodania cieniowania, czy też umiejscowienia logo na nieodpowiednim tle.
Właśnie tak wygląda temat przygotowania odpowiedniej księgi znaku.
Dziękujemy za przeczytanie naszego wpisu.
Miłego od One White Studio