Neuromarketing to badania zachowań klientów w procesie optymalizacji bodźców marketingowych, które mają wywołać pożądane reakcje. Kilka lat wstecz mniej lub bardziej skutecznym sposobem na zwiększenie liczby kupujących była płatna reklama. W celu optymalizacji, przeprowadzano kosztowne testy. Natomiast wraz z rozwojem technologii, powstały nowe narzędzia do analizy zachowań grupy docelowej, które pozwalają precyzyjnie dopasować strony sprzedażowe i reklamy, aby wywołać określone reakcje. Na czym polega fenomenalne działanie neuromarketingu?
Neuromarketing w praktyce
Do niedawna najczęściej wykorzystywanym sposobem na badanie procesów zachodzących w mózgu klientów wpływających na zakup, było przeprowadzanie ankiet. Natomiast neuromarketing umożliwia szybsze i uzyskanie wiedzy na temat bodźców wpływających na decyzje zakupowe. Metoda ta znajduje zastosowanie w wielu obszarach, do których należą:
Branding – metoda neuromarketingu umożliwia określenie wizualnych elementów marki z produktami lub usługami, które oferuje. Takim przykładem jest McDonald’s, którego czerwony i żółty kolor, wprowadza klientów w miłą atmosferę oraz pobudza apetyt na nieświadomym poziomie.
Wprowadzanie nowych produktów na rynek – obecnie rynek jest nasycony produktami w większości branż, natomiast wprowadzenie gotowych produktów, wiąże się z wysokimi kosztami i ryzykiem związanym z brakiem zainteresowania konsumentów. Dzięki metodzie neuromarketingu możemy poznać reakcje grupy docelowej, związane z nowym produktem. Dzięki temu możemy go udoskonalić i uniknąć utraty kapitału przez wprowadzenie produktu niespełniającego wymagań konsumentów.
Reklama – skuteczna reklama produktów lub usług, wywiera wpływ na konsumentów na nieświadomym poziomie umysłu – z czego nie zdają sobie sprawy. Natomiast dzięki neuromarketingowi możemy zbadać procesy zachodzące w mózgach odbiorców i lepiej optymalizować reklamy.
Zakupy online lub w sklepach stacjonarnych – zachowania klientów w sklepie internetowym umożliwiają jego prawidłową optymalizację i dłuższy czas wizyty klienta. To z kolei zwiększa szansę na sprzedaż. Natomiast neuromarketing znajduje zastosowanie również w sklepach stacjonarnych, gdzie również możemy poznać zachowania kupujących, np. rozmieszczenie produktów w zasięgu wzroku klienta.
Badania społeczne – zastosowanie odpowiednich narzędzi pozwala badać różnego rodzaju zachowania społeczne, m.in. naukowcom.
Emocje internautów – jednym z przykładów jest Facebook, na którym większość osób spędza czas dla rozrywki. Wykorzystywanie neuromarketingu, pozwala twórcą dopasować serwis do oczekiwań użytkowników, aby spędzali w nim jak najwięcej czasu.
Neuromarketing – Wykorzystanie w internecie
Neuromarketing za pomocą odpowiednich narzędzi, pozwala zmierzyć zachowania internautów dotyczące: mimiki twarzy, śledzenia treści wzrokiem, aktywności mózgu oraz zachowań behawioralnych. Wiedza ta umożliwia tworzenie skutecznych kampanii reklamowych oraz stron internetowych, których celem jest pozyskiwanie klientów. Przykłady wykorzystania neuromarketingu w marketingu:
Złożone fonty – łatwiej zapamiętywalne (neuromarketing)
Proste fonty w reklamach lub ofertach doskonale sprawdzają się w instrukcjach, które prowadzą klienta do określonego działania, np. przejścia na daną podstronę. Natomiast złożone czcionki są mocniej zapamiętywane. Możemy je wykorzystać niczym ,,magnes”, ponieważ pozwalają wyróżnić ważne informacje i przyciągają uwagę.
Odpowiednie spojrzenie, czyli sterowanie wzrokiem klienta
Nieświadomie nasz wzrok wędruje zgodnie z kierunkiem spojrzenia postaci na stronie internetowej lub banerze reklamowym. Jeśli umieścimy zdjęcie osoby lub zwierzęcia patrzącego np. na numer telefonu, to wzrok klienta automatycznie powędruje w to miejsce. Taką metodę możemy wykorzystać w celu pokazania wszystkiego, na co chcemy skierować uwagę klienta.
Opinie (testimoniale) a zaufanie
Zaufanie jest jednym z kluczowych elementów sprzedaży. W celu jego zbudowania możemy wykorzystać opinie zadowolonych klientów. To dowód społeczny, który działa na podświadomy umysł i prędzej przekonuje klientów do podjęcia decyzji o zakupie. Opinie najprędzej możemy pozyskać przez oferowanie darmowych próbek lub usług.
Uśmiech a nastrój klienta
Uśmiech podświadomie kojarzy nam się z miłymi uczuciami, dlatego technika ta jest często stosowana w kampaniach reklamowych oraz politycznych. Z tego względu możemy wykorzystać zdjęcia uśmiechniętych osób w naszych reklamach. Umieszczając obok nich produkt, wpłyniemy na podświadomy umysł klienta, który automatycznie połączy nasz produkt z zadowoleniem. Ponadto uśmiech wpływa na pierwsze wrażenie oraz zachęta do dalszych działań.
Neuromarketing pozwala poznać i zrozumieć zachowania oraz emocje, które przeżywa klient w wyniku działania bodźców marketingowych. Dzięki temu możemy odpowiednio zoptymalizować stronę internetową, ofertę lub kampanię reklamową i tym samym zwiększyć sprzedaż. Zachowania klientów zmieniają się wraz z rozwojem technologii. Natomiast dzięki odpowiednim narzędziom, możemy je badać i dopasować ofertę na miarę ich potrzeb.
Bardzo dziękujemy za przeczytanie naszego wpisu. Zachęcamy do sprawdzenia naszych innych publikacji oraz sprawdzenia naszych realizacji.