Osobowość jest rzeczą, którą każdy z nas posiada. Bez względu na charakter oraz formę wyrażania siebie posiadamy coś, co w świecie reklamy oraz mediów jest ukryte pod nazwą personal branding. Co to jest personal branding? Jakie może pełnić funkcje w naszym życiu oraz czy działanie w tę stronę jest każdemu potrzebne? Na wszystkie pytania udzielimy odpowiedzi w tym wpisie. Zapraszamy do lektury.

Personal branding co to jest?
Personal branding jak sama nazwa mówi, jest to forma budowania osobowości w taki sposób, aby można było ją zinterpretować jako markę. Posiadanie odpowiednich narzędzi reprezentujących markę (w tym przypadku nas samych) jest kluczowym aspektem marketingowym i to niezależnie, czy zajmujemy się reklamowaniem produktów innych marek, czy prowadzimy działania marketingowe własnej marki przy pomocy naszego wizerunku. Odpowiednie przygotowanie do tematu oraz wygląd to kluczowe punkty w psychologii naszego odbioru, więc już na samym początku warto o to zadbać. W przypadku definicji pojęcia wymienionego w tytule jest dokładnie tak samo.

Jak poprawnie tworzyć personal branding?
Tu raczej określenie „bądź sobą” nie jest według nas w 100% prawdziwe, ale ma coś w sobie. Może takie 80% to jest nasz charakter, a cała reszta sukcesu i poprawnego personal brandingu to jest sprawna oraz przemyślana organizacja wszystkich naszych działań.
Rozpoczynając przygodę z przygotowaniem naszego wizerunku jako marki, musimy sprecyzować na samym początku, do jakiej grupy odbiorców w pierwszej kolejności chcielibyśmy dotrzeć. Sprecyzujmy swój kontent i stwórzmy dla swojego self brandingu miejsce, gdzie będziemy mogli precyzyjnie i sprawnie działać – może to być strona internetowa lub profile mediowe takie jak: Facebook, Instagram lub Pinterest.
Po wybraniu grupy docelowej i miejsca, w którym chcielibyśmy się obracać, możemy zacząć naszą przygodę z ustalaniem naszej specjalizacji. Ważne jest, aby na samym początku być osobą sprecyzowaną i specjalizującą się w konkretnych działaniach naszej osoby. Na początku mogą być to komputery i gry, a później na przykład, kiedy już będziemy posiadać wierną grupę odbiorców, możemy informować ich o naszym życiu i prezentować swoje poglądy na przykład w kwestii modowej. Rekomendujemy, aby na początku zacząć działać w konkretnej dziedzinie i szukać odbiorców w konkretnych miejscach. Nie da rady być wszędzie jednocześnie, a już na pewno nie na początku naszej kariery w budowie wizerunku.
Zalety posiadania sprecyzowanej grupy tematów:
– Wiarygodność w Twoje działania.
– Sprecyzowana grupa odbiorców, która jest jednocześnie najwierniejsza i skłonna do dyskusji.
– Sprecyzowana rozpoznawalność w określonym przez Ciebie kręgu/dziedzinie.
Jaką funkcję w naszym życiu może pełnić personal branding?
Aby wszystko, co teraz napiszemy, miało ręce i nogi, to podzielimy to na dwie części. Personal branding biznesowy i osobisty.

Personal branding biznesowy.
Nie chcemy zostać gwiazdami telewizji ani influencerami, więc po co nam ten cały personal branding? Dlaczego użyliśmy zwrotu „biznesowy”?
W świecie mediów społecznościowych istnieje takie coś jak wyspecjalizowane grupy dyskusyjne, gdzie ludzie z danej branży wymieniają się doświadczeniami oraz poglądami na często, ściśle określony temat. W przeważającej części przypadków możemy uczestniczyć w takiej dyskusji na przykład na platformie LinkedIn, gdzie ludzie ze świata marketingu oraz szeroko pojętego biznesu wymieniają swoje zdanie na forum publicznym. Ważną kwestią w tej sprawie jest również dokładna kontrola publikowanych przez siebie treści. Sprawdzaj dokładnie to, co udostępniasz na swoim profilu i wystrzegaj się powielania nieprawdziwych treści. Ochronisz tym samym swoją reputację pod względem informacyjnym oraz świadomości tego, co dzieje się na świecie.
Tak w skrócie „nie gadaj głupot”. Może to tak trochę strasznie napisane i mało elegancko, ale jeżeli stracisz czujność, to komentarz o takiej treści może pojawić się pod Twoim postem, więc warto się przyłożyć.
Kolejną sprawą, którą warto zachować jest spójność swoich poglądów. Oczywiście posiadaj swoje poglądy i wyrażaj je otwarcie, przecież posiadamy wolność słowa i poglądów. Pamiętaj tylko o tym, że jeżeli w poniedziałek powiesz, że Twoim ulubionym kolorem jest kolor biały, to nie pisz w piątek, że biały to najgorszy kolor na świecie albo nie uznajesz go za kolor. Słowa napisane raczej nie giną w internecie, więc pamiętaj, że ktoś może Cię kiedyś za nie rozliczyć.
Podsumowanie
Dbając o swój wizerunek biznesowy pamiętaj o tym, że Twoim głównym zadaniem jest zachowanie solidnego oraz wiarygodnego wizerunku. Zapewnij ludzi, że znasz się na rzeczy i potrafisz przyjąć poglądy innych w kulturalny oraz odpowiedni sposób. Dopuść do siebie możliwość, że istnieje wiele prawd i nie wszystko musisz wiedzieć najlepiej. Ludzie zdecydowanie chętniej podejdą do Ciebie, jeżeli będą widzieć w Tobie człowieka otwartego na nowe wyzwania i informacje.

Personal branding osobisty.
Tu zdajemy sobie sprawę, że to trochę masło maślane, że personal i osobisty, ale od razu śpieszymy z wyjaśnieniem naszej logiki w rozpatrywaniu tego tematu. Biznesowy dotyczy ludzi ze świata biznesu, a osobisty to ujęcie, którego użyliśmy w celu poszerzenia tej treści o ludzi ze świata self brandingu odnoszącego się do reklamowania treści i wspierania marek swoim wizerunkiem, czyli popularnie mówiąc influencerów.
Budując swoją markę na podstawie tylko i wyłącznie naszego wizerunku bez wyspecjalizowanej treści, musimy zaciągnąć też trochę wiedzę z tego personal brandingu biznesowego. Zachowuj się spójnie. Reprezentuj takie wartości, jakie serio chcesz reprezentować z wyłączeniem rzeczy, które uznasz, że przynoszą Ci zasięg w pogmatwany sposób. Chodzi nam dokładnie o to, żeby jednego dnia nie nagrywać odcinka o tym, że zrobiłaś/zrobiłeś największy basen z budyniem na świecie, a drugiego dnia iść na wywiad, gdzie będziesz się wypowiadała/ wypowiadał na tematy biznesowe i będziesz reprezentował się w sposób biznesmena roku. Oczywiście możesz mieć umiejętność wypełniania basenu dużą ilością budyniu i wiedzę ze świata biznesu, ale tak szczerze to zacznie być już trochę skomplikowane w sztuce odbioru Twojej osoby. Według nas, aby wszystko poprawnie funkcjonowało, to tak jak wcześniej pisaliśmy. Skup się na początku na jednym, a najwyżej później wszystkich zaskocz.
Podsumowanie
Budowanie własnej marki w mediach społecznościowych i w całym przemyśle reklamowym jest procesem, który musi być dokładnie przemyślany. Niezależnie, czy robimy to w kwestiach reklamowych i chcemy być łakomym kąskiem dla reklamodawców, czy tak zwyczajnie chcemy promować coś, co sami mamy i chcemy to sprzedać. Budowanie własnego wizerunku musi być kwestią dokładnie przemyślaną i posiadającą bardzo ciekawą oraz charakterystyczną otoczkę, aby mieć szansę się wyróżnić.
Każdy krok w Twojej strategii budowy marki osobistej musi udowadniać, że warto jest się do Ciebie odezwać. Zdecydowałeś się na basen z budyniem? Super. Biznesowy kontent? Okej. Też da się to zrobić, ale pamiętaj, żeby we wszystkim zachować równowagę.
Dziękujemy za przeczytanie naszego wpisu o personal brandingu. W przyszłości postaramy się poszerzyć temat pod względem omówienia strategii działań skierowanych na budowę wizerunku marki osobistej.
Miłego od One White Studio!