Można powiedzieć, że tak, rebranding to tylko zmiana logo, ale musisz pamiętać, że Twoje logo znajduje się prawie wszędzie, więc na dobrą sprawę będzie to zmiana wszystkiego, co do tej pory funkcjonowało. Decydując się na zamianę logo, w logicznym ciągu występuję zamiana jego wszystkich, dotychczasowych nośników. W tym procesie ważna jest spójność, więc zmieniając swoje logo na przykład na stronie internetowej, warto pomyśleć o zmianie go również na wizytówkach, plakatach, produktach i każdym dotychczasowym nośniku. Rebranding dotyczy w przeważającej części przypadków wszystkiego, co do tej pory definiowało Twoją firmę. W tej sprawie ważna jest spójność i kompletna identyfikacja wizualna, której elementy pasują do całej układanki Twojego wizerunku, więc ciężko znaleźć przykład, gdzie rebranding dotyczył tylko zmiany logo.
Co to jest rebranding?
Skoro wyjaśniliśmy już po części, że rebranding to na przykład tylko i aż zmiana logo oraz wszystkich jego nośników, to skupimy się teraz na ogólnym ujęciu rebrandingu.
Rebranding to w prostym tłumaczeniu proces transformacji całego wyglądu Twojej marki. Działanie to nie skupia się jedynie na logo. Proces rebrandingu dotyczy całej gamy Twoich produktów oraz wszelkiego rodzaju gadżetów reklamowych od wizytówek przez zmianę wyglądu produktów, przechodząc przez logo oraz zmianę strony internetowej. Rebranding może dotyczyć również zmiany strategi działania firmy lub jej podstawowego koloru, który tworzył dotychczas formę podstawowej identyfikacji wizualnej (na przykład w przypadku firmy dpd jest to kolor czerwony). W momencie zmian warto również wyciągnąć na pierwszy plan nowe wartości, symbolikę oraz jakość, którą firma chce oferować albo ideologię, którą zaczęła wyznawać na przestrzeni czasu swojego istnienia.
Czy rebranding jest potrzebny?
Czasy się zmieniają i bardzo często dotyczy to również zakresu możliwości firmy. Kiedyś może Twoja firma zajmowała się produkcją opon i miała w swoim logo oponę, ale teraz skoro produkuje radia, to warto zastanowić się nad zmianą. Proces rebrandingu jest działaniem, które warunkuje się poprzez odświeżenie oraz uaktualnienie wizerunku firmy. Jego konieczność na dobrą sprawę nigdy nie występuje. Jest to proces, do którego każdy sam musi „dojrzeć” i uznać to za konieczność dla przyszłości działania firmy. Jak coś funkcjonuje, to nie powinno się tego zmieniać, ale taka zasada nie jest aktualna przy tworzeniu wizerunku firmy. Twoje logo zawsze będzie dobrze funkcjonować, bo jest znakiem graficznym, który identyfikuje oraz wyróżnia Twoją firmę na tle innych, ale czy na pewno oddaje jej aktualny charakter? Tu pozostawiamy wolną przestrzeń na przemyślenia.
Jak wygląda proces rebrandingu?
1. Pierwszy punkt na mapie całego rebrandingu może wydawać się dość prozaiczny, bo dotyczy chęci do zmian. Dla wielu firm logo jest znakiem, z którym są związane po części emocjonalnie lub sentymentalnie i jest to oczywiście w pełni zrozumiałe, ale w obecnych czasach może to być już nieaktualne.
2. Jeżeli chęci już mamy, to należały wypisać sobie ilość zmian, które miały miejsce w firmie na przestrzeni czasu jej istnienia w celu opracowania wstępnej części projektu rozpoczynającego zmianę od strony koncepcyjnej.
3. Skoro mamy już chęci i opracowaną wstępną koncepcję, to najwyższy czas przystąpić do pracy. Rebranding jest ciekawym zjawiskiem, które posiada bardzo szerokie pole rażenia. Dotyczy, tak jak wcześniej wspomnieliśmy wszystkiego, zaczynając od logo, a kończąc już na wizytówkach. Do rebrandingu potrzebujemy świetnego przygotowania, więc gwarantujemy, że pierwsze dwa punkty już zajmują sporo czasu, ale są najważniejszymi pośród całości. Jeżeli wszystko jest gotowe, to można zacząć tworzyć.
4. Jak spełniliśmy już wszystkie punkty, mamy stworzony nowy wizerunek firmy, wszystko jest podrukowane i wgrane, to warto zastanowić się jeszcze nad komunikacją. Dużo ludzi teraz pomyśli, że ustawienie strategii powinno odbyć się już na etapie samego planowania rebrandingu, ale tak szczerze, to sposób komunikacji musi być zależny od Twojego nowego logo. Nie planuj, że pokażesz swój nowy znak na tle żółtego tła, bo finalnie może się okazać, że Twoje logo będzie zółtą kropką. Po zaakceptowaniu nowego wyglądu dopiero warto zacząć myśleć o prezentacji nowego wizerunku, który jest ostaniami, ale bardzo czasochłonnym etapem zmian, które zajdą w Twojej firmie.
Ile to trwa?
Tu nie ma niestety dobrej odpowiedzi. Nie da się określić ile czasu zajmie stworzenie nowej definicji firmy. Sam proces projektowy może zająć dużo czasu, a sam etap jego wdrożenia w przypadku większych firm może się rozciągnąć nawet do roku. Przy optymistycznych warunkach pogodowych i mniejszym przedsiębiorstwie może trwać do 3 miesięcy. Wszystko oczywiście jest zależne od tego, jak bardzo zaangażujesz się w rebranding i czy jesteś przekonana/przekonany, że to jest to, co właśnie chcesz teraz zrobić. Na rebranding trzeba przygotować się przede wszystkim psychicznie i mieć do niego super nastawienie.
Czy warto przeprowadzić rebranidng?
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, rebranding jest obszernym procesem zmian, który ma podłoże sprzedażowe. Tworząc nową odsłonę swojej firmy, otwierasz się tym samym na nowych klientów, a w szerszym ujęciu na nową grupę docelową, która w przyszłości może stać się Twoim nowym, głównym targetem. Poszerzając zakres swoich zmian, nadajemy swojej marce odświeżonego stylu oraz nowoczesnego wyglądu, który może zdecydowanie bardziej trafić w obecne czasy. Wszystko potrzebuje po jakimś czasie odświeżenia i tu na świecie wyjątkiem jest tylko natura. Natury nie da się „odświeżyć”, ale na przykład ściany w pokoju, płot, fryzurę, czy wizerunek firmy już tak. Jednym słowem warto, ale wszystko jest już kwestią podejścia.
Dziękujemy za przeczytanie naszego wpisu.
Miłego od One White Studio