Myślałeś/aś o rebrandingu? Rebranding firmy nie jest już tak prosty jak zmiana logo i umieszczenie nowej wersji na stronie internetowej. Przy tak wielu dostępnych dziś kanałach marketingu internetowego, proces rebrandingu wizerunku Twojej firmy stał się bardziej złożony.
Oprócz aktualizacji logo na stronie internetowej, będziesz musiał prawdopodobnie zaktualizować je na kilku różnych aplikacjach online. Istnieje długa lista dodatkowych i żmudnych aktualizacji, które muszą być uzupełnione we wszystkich aplikacjach online. Aktualizacje te muszą być również dokonywane w odpowiednim czasie i muszą być wyraźnie przekazywane istniejącym i potencjalnym klientom, aby uniknąć wszelkich nieporozumień lub niespójności.
Dzięki kompleksowej strategii rebrandingowej i pomocy doświadczonych strategów marki, proces rebrandingu może być płynny i skuteczny. Ważne jest jednak, aby zrozumieć plusy i minusy rebrandingu. Niezwykle ważne jest również, aby mieć świadomość, jak ważne jest posiadanie starannie opracowanej strategii rebrandingowej, a także dobrze zorganizowanego harmonogramu wdrażania procesu rebrandingu. Można również ocenić powody rebrandingu oraz to, czy naprawdę warto przechodzić przez ten proces.
Co to jest rebranding?
Często rebranding jest opisywany jako zmiana wyglądu Twojej marki, może to być nazwa, logo lub styl Twojej marki. Są to pierwsze rzeczy, które konsumenci zauważają i potencjalnie przyciągają ich do Twojego biznesu z rebrandingiem. Skuteczna rebrand nie powinna jednak kończyć się na tym, że podczas rebrandingu Twojej firmy powinieneś również przyjrzeć się strategii marki, takiej jak misja, wartości i cele marki oraz co oznacza Twoja marka. Rebranding to zazwyczaj nie tylko kwestia poprawy wyglądu marki, ale raczej jej ewolucji. Rebrand jest skutecznie wykorzystywany do pokazania wzrostu lub zmiany w obrębie firmy i stworzenia jej nowej przyszłości, na przykład;
- Firma rozszerza swoją działalność na nowe obszary.
- Firma zmienia swoje podstawowe zasady, wartości i usługi.
- Firma zmierza w innym kierunku niż dotychczas.
Teraz twoje pytanie może brzmieć: „Czy to naprawdę działa?” Odpowiedź jest prosta: tak, gdyby tak nie było, to stracilibyśmy pracę! Ale sukces rebrandingu zależy również od tego, jak go przeprowadzisz. Posiadanie rebrand’u tylko po to, by odświeżyć wizerunek Twojej marki, najprawdopodobniej nie zadziała na nic innego, jak tylko sprawi, że Twoja marka będzie wyglądać inaczej i potencjalnie zwiększy zainteresowanie klientów. Oczywiście, może to przykuć ich uwagę i zachęcić do współpracy z Tobą, ale czy uda się dokonać sprzedaży? Najprawdopodobniej nie.
Konsumenci mają tendencję do wielokrotnego używania tych samych marek, co nazywamy „lojalnością konsumentów”, którą tworzy sama marka. Mówiąc wprost, konsumentowi podoba się marka nie tylko ze względu na jej wygląd, może ją polubić, ponieważ podziela te same wartości lub opinie co konsument, może ją polubić, ponieważ wspiera inne firmy poprzez swoją produkcję, może ją polubić, ponieważ firma używa w swojej produkcji środków przyjaznych dla środowiska, lub może ją polubić, ponieważ konsumenci czują, że dostają coś więcej niż tylko produkt lub usługę. Lista ta może być długa i długa, a często te małe punkty są kluczowymi elementami, które stawiają przedsiębiorstwa ponad innymi.
Skupienie się na tym, co może zostać zaktualizowane i przedefiniowane w ramach marki może naprawdę podnieść firmę do nowego poziomu. Czy twoja misja nadal odnosi się do twojej firmy, czy też została osiągnięta i wymaga aktualizacji? Czy Twoja firma nadal ma swoje stare wartości, czy też w miarę rozwoju firmy zacząłeś rozwijać nowe wartości, nie zdając sobie z tego sprawy? Czy twoja strategia marki nadal działa na obecnym rynku, czy też rynek się zmienił i twoja firma musi się dostosować?
Przyciągnij nowych klientów
Po pewnym czasie obecności na rynku, Twój wizerunek i przesłanie firmy mogły stać się stagnacją, a może nawet nieistotne dla Twoich odbiorców. Podczas gdy Twoje cele i misja jako firmy mogły z czasem dostosować się do unikalnych potrzeb i wyzwań Twoich klientów, Twoja marka może już tego nie odzwierciedlać. Poprzez rebranding swojego wizerunku, osobowości firmy lub grupy docelowej można przyciągnąć nowych klientów i wzbudzić zainteresowanie istniejących odbiorców.
Osiągnij nowe cele
Kolejną korzyścią płynącą z rebrandingu jest to, że można znacznie przesunąć punkt ciężkości swoich wysiłków, co pozwala na osiągnięcie nowych celów. Niektóre z twoich nowych celów mogą polegać na opracowaniu nowych produktów lub udoskonaleniu już istniejących. Możesz też zdecydować się na to, aby Twoi pracownicy bardziej zaangażowali się w rzecznictwo w imieniu firmy, w którym to przypadku rebranding jest doskonałym pretekstem do zaangażowania wszystkich w firmie.
Zwiększ zaangażowanie swoich klientów
Za każdym razem, gdy dodasz coś nowego i ekscytującego do swojej linii produktów lub zmienisz swoją markę, masz okazję zrobić wielki plusk. Możesz wykorzystać rebrand jako szansę na to, aby ludzie rozmawiali o Twojej firmie w mediach społecznościowych. Zamiast obawiać się zmiany, możesz pokazać istniejącym i potencjalnym klientom, co jest wspaniałe w zmianach, które wprowadzasz i dlaczego je wprowadzasz.
Dodaj efekt spójności do swojej działalności
Być może masz różne wersje tego samego logo unoszące się wokół i nie ma spójności w Twojej organizacji, a może Twój branding nie jest kompatybilny na różnych platformach. Rebrand może pomóc przywrócić Twoją firmę na właściwe tory i wprowadzić odnowione wytyczne dotyczące marki.
Rebranding – Rób to z głową
Od powodów pozytywnych, takich jak wzrost stratosferyczny lub udana fuzja, po rozwiązywanie problemów związanych z rebrandingiem po negatywnym zasięgu lub spadku zaangażowania, istnieje wiele sytuacji, które skłaniają do rebrandingu korporacyjnego.
Jedno jest jednak pewne – ze względu na wysiłek i wpływ, jaki może mieć zmiana marki, rebrand powinien być zawsze strategicznym posunięciem, które jest starannie przemyślane. Zanim zdecydujesz, czy jest to właściwy krok dla Ciebie, dobrze jest zagłębić się w powód, dla którego chcesz dokonać rebrandingu i zbadać inne podejścia, aby upewnić się, że rebrand jest najlepszym rozwiązaniem.
Dla wielu firm audyt marki jest wart zachodu. Może on pomóc Ci ocenić siłę Twojej marki i określić, jakie problemy chcesz rozwiązać za pomocą rebrandingu. Może on pomóc Ci wymyślić jasny zestaw celów i wskaźników sukcesu dla rebrandingu.
Rebranding – Nie tylko nazwa
Być może nowe nazwy lub odnowione logo przyciągają uwagę, gdy firmy zmieniają markę, ale to tylko wierzchołek góry lodowej. Jest dużo więcej pracy do zrobienia w zakresie zmiany wszystkich mniejszych, mniej oczywistych aspektów budowania marki. Warto to wziąć pod uwagę przy planowaniu rebrandingu, ponieważ będzie to miało wpływ na to, ile czasu zajmie ten proces i jakie mogą być jego konsekwencje kosztowe.
Twoja lista kontrolna dotycząca rebrandingu będzie prawdopodobnie zawierać zasoby cyfrowe:
- Domeny internetowe (w tym te dla różnych terytoriów)
- Konta społecznościowe (w tym migracja treści na nowe konto, jeśli nie można zmienić obsługi)
- Reklamy i kampanie cyfrowe, w tym PPC (pay per click) i społeczne
- Szablony poczty elektronicznej
- Reklamy rekrutacyjne i marketing
- SEO i metadane na stronach internetowych
- Wewnętrzne szablony dokumentów, takie jak pokłady PowerPoint
- Drukowanie materiałów marketingowych, takich jak ulotki i plakaty
- Wystrój biura lub sklepu detalicznego
- Osobiste materiały piśmienne i wizytówki
- Opakowanie produktu
- Oznakowanie pojazdu
- Mundury pracownicze
- Stoiska i stoiska targowe
Krótko mówiąc, prawie każdy punkt kontaktu z resztą świata może wymagać aktualizacji podczas rebrandingu Twojej firmy.
Rebranding – Uzyskaj przewagę nad konkurencją
Ewoluujące, ambitne firmy powinny być liderami, a nie pozostawać w tyle. Być może Twój obecny wizerunek marki wygląda podobnie do bliskiego konkurenta lub chcesz uprościć swoją tożsamość, aby ułatwić klientom zrozumienie – dobrze przemyślana rebrandowość może dodać indywidualności i twórczego rozmachu.
Dziękujemy za przeczytanie naszego wpisu.
Miłego dnia 🙂