SXO (Search Experience Optimization) inaczej optymalizacja doświadczeń użytkowników. To zbiór technik, których celem jest zapewnienie jak najlepszej konwersji dzięki dostosowaniu strony internetowej do preferencji i oczekiwań wielu różnych internautów. Witryna zoptymalizowana z uwzględnieniem założeń SXO, jest prosta w obsłudze, doskonale się prezentuje, szybko wczytuję, jak i zachęca do składania zamówień, zapisywania się na listę subskrybentów, uzupełnienia ankiety czy też wykonania innego typu działania, którego życzy sobie jej właściciel.
Obszary działania SXO
Działania w zakresie SXO, obejmują kilka istotnych obszarów:
SXO – Wyniki wyszukiwania
Optymalizacja witryn internetowych opiera się na tak ważnych częściach strony, jak chociażby adresy URL, opisy rozszerzone, meta description i tytuł. Możemy zobaczyć te elementy na stronach zawierających wyniki wyszukiwania. Powinny one spełnić nie tylko wymogi wyszukiwarki, ale głównie – wymagania, jakie mają użytkownicy. Warto zatem pamiętać o tym, iż chociaż w tychże elementach winny znaleźć się frazy kluczowe, to nie mogą być one nadużywane, zaś sam tekst musi przedstawiać jakąś wartość dla użytkowników. Jak tego dokonać? Dobrze będzie skupić się przede wszystkim na celnym podsumowaniu tego, co znaleźli się na stronie, do której ma prowadzić dany link, wezwaniu do zadziałania, czyli tak zwane: Call to Action albo opisaniu korzyści, na które może liczyć użytkownik po kliknięciu w link.
SXO – Content
Odpowiednio dopasowany do zapytań content to istotna kwestia, żeby móc zapewniać użytkownikom doświadczenia o charakterze pozytywnym, które mają związek z wyszukiwaniem. Dobranie fraz kluczowych, jak i zawartej na stronie treści ma zatem ogromne znaczenie i wymagać będzie dokładnej analizy. Jeśli internauta po wejściu na witrynę nie znajdzie odpowiedni na nurtujące go pytania, opuści ją tak samo szybko, jak się na niej pojawił, a jeżeli nawet zechce na niej zostać trochę dłużej, nie dokona oczekiwanej przez właściciela konwersji.

Jak możemy zatrzymać użytkownika?
-
Zaciekawić go – poprzez odpowiedni tytuł i lead – to pierwsze elementy, na które zwracają uwagę odbiorcy zapoznając się z daną treścią. Warto dbać o to, żeby były chwytliwe i zachęcały do zapoznawania się z tekstem. Lead powinien być również wprowadzeniem do poruszanej w nim tematyki,
-
Właściwie nawigować – używanie wypunktowań, nagłówków, linków nawigacyjnych (kotwice, które przewijają artykuł), linków mających za zadanie odsyłać do szerszego opracowania,
-
Nie zrażać – rozmieszczeniem i układem treści, kolorem i rozmiarem czcionek czy także intruzywnością reklam i nadprogramowych komunikatów,
-
Ułatwiać odbiór przekazu – dzięki zamieszczeniu materiałów wideo, podcastów, czy grafik – wizualne informacje wspierają słowny przekaz,
-
Wskazywać to, co istotne – stosowanie wyróżniających ramek, pogrubionej czcionki, streszczenia – to wszystko ma wpływ na przyspieszenie procesu zapoznawania się z myślami przewodnimi opracowania,
-
Angażować – powiązanie z kanałami Social Media, ocenianie, zadawanie pytań, komentowanie – ma to wpływ na aktywizowanie użytkowników i podtrzymywanie relacji nadawca – odbiorca.

Optymalizacja UX
Wartościowe treści i wzmożony ruch nie są jednakże wystarczające, żeby osiągać pożądane rezultaty. Zachęcanie użytkowników, aby weszli na witrynę internetową to wyłącznie połowa naszego sukcesu. Dużo trudniej będzie ich przekonać, żeby na niej pozostali i zrealizowali pożądane przez nas cele. Jak wynika z przeprowadzonych badań, największa ilość internautów opuszcza witrynę w ciągu pierwszych 10 sek. od momentu wejścia. Mamy zatem niewiele czasu, żeby zapewnić odbiorców, iż znajdą dokładnie to, czego szukają. Musimy zatem zatroszczyć się głównie o wrażenia użytkowników (UX, czyli User Experience), jak i użyteczność prezentowanych na stronie treści. Poniżej 5 kwestii, o które musimy koniecznie zadbać:
-
Ładowanie witryny – jeżeli istnieje coś, czego użytkownicy sieci nie znoszą bardziej, aniżeli uciekających przed kursorem reklamowych okienek, to nazbyt długiego czekania na załadowanie się witryny.
-
Realizacja wcześniej danej obietnicy – udało się się nam i internauta, zachęcony oryginalnym tytułem, odwiedził naszą stronę. Oznacza to, iż ma wobec nas pewne oczekiwania: iż odpowiemy na pytanie z tytułu tekstu albo przedstawimy właściwe rozwiązanie dla problemu opisanego we wstępie. Podczas kilku pierwszych sekund, musimy zatem w nagłówku, w pogrubionym tekście albo na zdjęciu zapewnić, iż jego ciekawość będzie szybko zaspokojona,
-
Nawigacja – użytkownik porusza się w internecie, odwołując się przy tym do zdobytej wcześniej wiedzy i własnego doświadczenia. Dlatego warto dbać o dostęp intuicyjny do każdej spośród części strony, co ułatwi odnalezienie tego, czego poszukuje,
-
Wersja mobilna – obecnie ponad połowa wyszukiwań w Google pochodzi z mobilnych urządzeń. Witryna internetowa uzyska większą ilość osób odwiedzających, jeżeli będzie także przyjazna dla użytkowników, którzy korzystają z mobilnych urządzeń,
-
Layout – atrakcyjny i czytelny wygląd, jak i układ strony umożliwia zatrzymanie użytkowników w serwisie na dłuższy czas.